Scénář je vždy podobný. „Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ takto obvykle začíná telefonát, který může mít pro důvěřivého seniora nedozírné následky. „Nic netušící babička nebo dědeček osloví volajícího jménem a už se začne roztáčet kolotoč se smyšleným srdcervoucím příběhem, ve kterém se potomek dostal do svízelné situace například po autonehodě a nutně potřebuje peníze. A protože si pro ně z různých důvodů nemůže přijít osobně, posílá k babičce kamaráda nebo kamarádku. Smluví si signál pro předání hotovosti a nic netušící senior odevzdá peníze do rukou neznámého člověka,“ vysvětluje policejní mluvčí Zuzana Pidrmanová.
Ta popisuje i další rozšířený scénář, kdy se podvodník v telefonu vydává za ošetřujícího lékaře, a seniorům tvrdí, že jejich příbuzný zavinil dopravní nehodu, při níž zranil malé dítě. „Lékař volá jménem příbuzného, který se měl s poškozenými z dopravní nehody domluvit na finančním vyrovnání, neboť v důsledku překousnutého jazyka či rozrušení sám nemůže mluvit,“ říká policistka. V dalším příběhu zase lékař vysvětluje, že příbuzný potřebuje nadstandardní léčbu, která není hrazena z veřejného pojištění a samozřejmě je neodkladná.
Senioři často zažívají trauma nejen ze ztráty peněz, ale i kvůli tomu, že naletěli podvodníkovi. Policie proto rozjela spolupráci s provozovatelem informační linky 1188, společností Conectart a seniorům se staročeskými jmény a pevnými linkami nahrála vzkaz, v němž je před podvodníky varuje a vyzývá je, aby při podezření na podvodné jednání kontaktovali bezplatnou linku 158.
Z přehledu statistik vyplývá, že každoroční škody podvodného jednání uplatňovaného na seniorech přesahují desítky milionů korun. Významnější pokles byl zaznamenán pouze v roce 2020, kdy byl celý svět paralyzován počínající pandemií a projevilo se to právě i v poklesu páchané kriminality.