„Slíbili jsme, že budeme investovat do projektů, které lidé pocítí v každodenním životě, a přesně to děláme. Jsem moc rád, že už nyní můžeme garantovat, že každý spoj, který na zastávku přijede, bude mít minimálně jeden nízkopodlažní vstup. Totální přechod na nízkopodlažní vozy by pak měl být realitou zhruba do dvou let,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Podle náměstka primátora pro dopravu a životní prostředí Aleše Tolara průzkumy ukazují, že prvořadým požadavkem cestujících na veřejnou dopravu je vedle spolehlivosti také jízdní komfort ve vozech a velmi kvitují to, na jak vysoké úrovni se daří v Plzni vozový park udržovat. "Nízkopodlažnost vozů je jeden z klíčových parametrů, které moderní MHD musí splňovat vzhledem k potřebám seniorů, imobilních občanů i maminek s kočárky, jež veřejnou dopravu využívají,“ řekl Tolar.
Na nákup nových vozů se povedlo získat evropskou dotaci z programu IROP – nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu, kdy v letošním roce dotace pokryla 70 % nákladů na pořízení 8 tramvají 40T, v celkové výši téměř 300 milionů korun. Ze stejného programu by mělo být hrazeno dalších 5 velkokapacitních tramvají, s jejichž dodávkou se počítá do roku 2025.
„V letošním roce postupně přebíráme 10 nových plně nízkopodlažní tramvají Škoda 40T, díky kterým můžeme od 1. července 2023 zaručit 100% nízkopodlažnost u všech našich spojů. To se nám povedlo jako prvnímu českému dopravnímu podniku s tramvajovým provozem,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP. Trolejbusy jsou podle něj v Plzni plně nízkopodlažní od dubna 2018, autobusy pak od září 2019. "Jsem rád, že cestujícím můžeme tento komfort nabídnout i u tramvajových spojů," dodal.
Celkově se z Integrovaného regionálního operačního programu v ČR investovalo do modernizace vozového parku veřejné dopravy více než 8,5 miliardy korun. Peníze pomáhají nejen zvyšovat bezbariérovost vozidel a jejich komfort pro cestující, ale také zlepšovat životní prostředí ve městech.
„Plzeň je skvělým příkladem, jak pomocí evropských peněz zlepšovat život lidí, v tomto případě cestujících hromadnou dopravou. Je zřejmé, že bezbariérové vozy jsou novým standardem,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka sekce IROP z Centra pro regionální rozvoj, které projekty administruje, a dodává: Pro další období 2021 - 2027 je na rozvoj městské veřejné dopravy připraveno zhruba 7,1 mld. korun, o které si můžou žádat dopravní podniky třeba na nákup tramvají, trolejbusů, elektrobusů a dalších nízkoemisních vozidel.
Plzeňští dopraváci během letoška vyřadí polovinu tramvají typu T3R-P z celkového počtu 20 kusů. To umožní řadit vozy T3R-P, už jen jako zadní vozy souprav, kde je přední vůz nízkopodlažní. K úplnému vyřazení vysokopodlažních tramvají dojde po dodání dalších 10 kusů tramvají 40T, které jsou očekávány v roce 2025.
Soupravy vozů T3 jezdily v Plzni téměř 48 let a zájemci se s nimi budou moci rozloučit v rámci speciální jízdy soupravy tří spřažených vozů. Ta vyjede v pátek 30. června v 15:00 z točny U Zvonu, kde bude od 14:00 hodin připraven také drobný doprovodný program včetně pamětních jízdenek. Kompletní informace včetně jízdního řádu naleznete na webových stránkách PMDP.