Všechna města okresu usilují o to, aby byl hotový co nejdříve. "První studie 7,5 km dlouhé silnice jsou ze 70. let, intenzivně se o ní jedná 15 let," řekl Rudolf Salvetr (ODS), starosta Klatov, druhého největšího města v Plzeňském kraji s 22.500 obyvateli. Přeložka a 12 mosty a třemi okružními křižovatkami začne ve směru od Plzně u Štěpánovic a skončí před Vrhavčí.
"Výběrové řízení běží naplno. Už jsme dávali několik dodatečných informací. Teď jsme ještě prodlužovali lhůtu pro podání nabídek, což je v kontextu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, když se provedou výraznější doplnění nebo vyjasnění zadávacích podkladů," uvedl Kuťák. Uchazeči by měli dodat nabídky do 28. dubna, ale ŘSD řeší na základě dvou aktuálních dotazů další doplnění a termín se zřejmě ještě posune o několik dnů. "Není to nic, co by stavbu ohrožovalo. Zatím ten průběh, reakce zhotovitelů a témata jejich dotazů nejsou nijak destruktivní, že by signalizovaly boje nebo obstrukce," řekl Kuťák.
Podle Salvetra doprava ve městě houstne. "Zejména pohyb od Plzně, ale také od Českých Budějovic a Domažlic. Obchvat by vyřešil odvedení tranzitní nákladní i osobní dopravy z města," uvedl. Pro Klatovy je stavba podstatná i z pohledu podnikatelských příležitostí a turistiky. Nejhůře dostupné Sušice se stanou atraktivnější.
Klatovy pomáhaly investorovi s majetkoprávní přípravou stavby, stejně jako s výkupy pro severozápadní obchvat na Domažlice, který za 300 milionů korun postavil kraj v roce 2012.
Silnice I/27, která se ve městě křižuje s další hlavním tahem I/22 z Domažlic na České Budějovice, vede z Plzně do Klatov a dále do Železné Rudy a do německého Deggendorfu a Mnichova. Podle Salvetra je mimořádně zatížená a její parametry neodpovídají silnici mezinárodního významu. Spolu s podobným tahem I/26 Plzeň - Domažlice - Folmava a dále na Řezno a Norimberk jde o nejzatíženější komunikaci první třídy v regionu. Denně projíždí Klatovy přes 25.000 vozidel, z toho od Plzně asi 14.000.
čtk