Děj opery Alceste se odehrává v Řecku, kde se manželka smrtelně nemocného krále Adméta rozhodne obětovat svůj život za jeho uzdravení. „Ve své inscenaci se zaměřuji na traumatizující rodinné drama odehrávající se kolem umírajících rodičů dvou malých dětí. Potlačuji jeho společenský rozměr, upozaďuji okázalost a do popředí kladu samotnou obnaženou hrůzu z neustálé blízkosti smrti,“ uvedl režisér Tomáš Ondřej Pilař.
Titulní roli alternují Karolina Plicková a Barbora de Nunes-Cambraia, která se pravidelně objevuje jak na našich, tak zahraničních scénách. S Gluckovou tvorbou se však profesně setkává poprvé. „Gluckovu hudbu mám velmi ráda, a proto jsem vděčná, že mohu vystupovat v této vynikající opeře, která poskytuje nejen mně, ale i ostatním interpretům obrovské možnosti. A to nejen hlasové, ale i herecké. V plzeňském divadle jsem již několikrát hostovala a s chutí se do něj vracím, zvláště v tak emotivně vypjaté roli, kterou považuji za jednu z mých životních. Doufám, že tato inscenace přinese divákům stejné potěšení jako mně a kolegům,“ komentuje své účinkování v opeře Barbora de Nunes-Cambraia. Další postavy ztvární Philippe Castagner, Jan Tejkal, Marek Žihla, Minyoung Park, Markéta Klaudová, Daniel Kfelíř, Csaba Kotlár, Jan Hnyk, Josef Kovačič a další. Výraznou úlohu zde hrají i děti královny Alceste, do kterých byli obsazeni Robin Beneš, Daniel Straka, Ivana Bystřická a Anita Da Conceicao. „Děti jsou na scéně přítomny téměř po celou dobu a Gluck jim svěřil i poměrně náročné party,“ doplnil režisér.
Hudební skladatel Christoph Willibald Gluck složil na čtyři desítky oper a do dějin se zapsal jako významný reformátor tohoto žánru. Z již tehdy přežité formy, vážné opery seria, vytvořil hudební drama, v němž usiloval, aby libreto opery tvořilo logický a pochopitelný příběh a hudba byla úzce spjata s dějem. Jeho prvním reformním dílem se stala opera Orfeus a Eurydika (1762), následovala Alceste (1767), Paris a Helena (1770) a další. „Přestože Gluckovy opery jsou ve vývoji opery velice významné, na našich jevištích jsou uváděny zřídka,“ podotýká dramaturg souboru Zbyněk Brabec, Alceste byla po válce nastudována pouze v Brně v roce 1972. "Plzeňský divák má nyní jedinečnou příležitost seznámit se s významným dílem vynikajícího operního skladatele, jehož přínos pro vývoj opery je zcela nezpochybnitelný," dodal Brabec.