„Tuto kampaň podporujeme již pátým rokem. Moderní technologie jsou součástí života dnešních dětí, a je proto důležité ukazovat, jak jim robot či jiná technologie mohou být prospěšné a jak je mohou ve svých životech využít,“ řekl ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora.
Podle Martiny Cekové, ředitelky Centra robotiky, je tento den pro veřejnost navržen tak, aby měl význam jak pro děti, tak pro jejich rodiče. „Tato akce je pro nás velice důležitá. Jsme rádi, že se u nás každoročně sejde velké množství dětí, které se něco nového naučí a navíc ještě zábavnou formou. Stejně tak vidíme přidanou hodnotu v tom, že některé workshopy navštíví s dětmi i jejich rodiče, kteří je tak mohou vidět při smysluplné práci s technologiemi,“ zdůraznila Martina Ceková.
Jednotlivé workshopy navštívily jak děti z mateřských škol, tak ale i žáci různých ročníků základních škol. Nejmenší účastníci si mohli vyzkoušet programovat roboty Bee-Bot. S robotem Ozobot se podívali až do vesmíru a v online prostředí nástroje Scratch si naprogramovali vlastní hru. Do vesmíru se děti podívaly celkem dvakrát. Podruhé za mimozemšťanem Scottiem, kterému za pomoci programování pomohly s jeho vesmírnou lodí. Během dalších několika workshopů si žáci simulovali fotbalové prostředí díky programovatelné stavebnici. Část z nich zkonstruovala fotbalové brankáře, část útočníky. A nezapomněli ani na fanoušky. Tyto konstrukce rozpohybovali za pomoci vlastního programu.
Starší žáci se seznámili s roboty mBoty, kteří jsou vhodní pro výuku programování, robotiky a elektroniky. Obsahují senzory, které využili například pro naprogramování jízdy robota po čáře. V prostředí Tinkercad vytvářeli 3D modely, které je možné vytisknout na 3D tiskárně, a tím rozvíjeli svoji prostorovou představivost a matematické znalosti.
Poslední dílna nesla název Pepperný workshop a předmětem zájmu účastníků byl humanoidní robot Pepper, který byl programován blokově v prostředí Choregraphe. Žáci vytvořili program na rozpoznávání obličejů a zamýšleli se nad jeho využitím v běžném životě. Díky takovým příkladům Centrum robotiky zvyšuje zájem žáků o technické obory a o to, jak funguje svět kolem nás.
Tento ročník Evropského týdne robotiky podpořil Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání. „Školu hrou prosazoval kdysi Jan Amos Komenský a dnes se přesně tímto řídíme v našem Centru robotiky. Učíme děti logickému a informatickému myšlení, představivosti a schopnosti řešit problémy. Zároveň u nich prostřednictvím technologií rozvíjíme komunikaci a spolupráci, tedy dovednosti důležité pro 21. století,“ uzavřel radní Daniel Kůs.