„Rozšíření zón placeného stání by mělo pomoci regulovat převis poptávky nad množstvím parkovacích stání. Dojíždějícím motoristům pak chceme nabídnout záchytná parkoviště u terminálů MHD tak, aby se mohli pohodlně veřejnou dopravou dostat do centra nebo do jiné části města,“ uvedl plzeňský primátor Martin Baxa.
Hlavním cílem existence zóny placeného stání je, aby zejména rezidenti mohli vždy najít volné místo a nedocházelo k přetížení ulic. „Zpoplatnění parkování posouvá režim dlouhodobého stání do režimu stání na kratší dobu, tedy především omezuje celodenní stání, které by se mělo realizovat ve vzdálenějších plochách,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule. Ve zpoplatněných zónách se podle něj nyní obsazenost v denní době pohybuje v průměru mezi 60 a 80 procenty, naproti tomu v jiných částech města, především v oblastech s blokovou zástavbou nebo v některých částech sídlišť, dosahuje ve dne i v noci téměř 100 procent.
„Nejvíce se osvědčila smíšená zóna placeného stání, tedy taková, kde mohou stát držitelé parkovacích karet pro rezidenty a podnikatele i parkovacích lístků současně. Detailní řešení jednotlivých navrhovaných zón se bude projednávat v návaznosti na schválenou koncepci rozvoje systému parkování,“ doplnil náměstek Michal Vozobule.
Na území prvního městského obvodu plánuje město rozšířit zóny placeného stání na Roudnou na oblast omezenou ulicemi Lochotínská, Pod Záhorskem, kostelem Všech svatých a ulicích Na Roudné.
Na území druhého městského obvodu vznikne nová zóna Slovany, vymezená ulicemi Částkova, Slovanská, Slovanská alej, Koterovská, Libušínská a železniční tratí Plzeň – České Budějovice. V obvodu vznikne rovněž nová zóna Zahradní, vymezená ulicemi Papírnická, Slovanská, Malostranská a řekou Radbuzou. Rozšířit se má i dosavadní placená zóna Petrohrad na celou oblast omezenou ulicemi Slovanská, Částkova, Lobezská, Železniční.
Na území třetího městského obvodu se rozšíří zóna C na oblast omezenou ulicemi Přemyslova, Kotkova (včetně), Tylova, Klatovská. Zóna F se rozšíří na celou oblast omezenou řekou Mží na severu, křižovatkou Tylova se Skvrňanskou a areálem Škoda na západě, železniční tratí Plzeň – Cheb na jihu, Klatovskou třídou a hranicemi zóny C na východě. V tomto obvodu je také plánovaný vznik nové zóny E v oblasti omezené železniční tratí Plzeň – Klatovy na západě, Fodermayerovým pavilonem na jihu, řekou Radbuzou na východě a ulicí U Trati na severu.
Počítá se také s tím, že existující parkovací kapacity vedle radnice druhého městského obvodu, dále pak parkoviště Lochotínská (pod mostem Generála Pattona a u bývalého obchodního domu Norma), a Doudlevecká (plocha u zimního stadionu), budou zahrnuty do systému zpoplatněných parkovišť P+G (zaparkuj a jdi). Předpokládá se, že připravovaná parkoviště na terminálu Bory a na konečné tramvaje v Bolevci budou zahrnuta do systému zpoplatněných parkovišť P+R (zaparkuj a jeď MHD). Na těchto parkovištích budou platit zvýhodněné sazby, za celodenní stání zde zaplatí motorista 60 korun. Navíc na parkovištích P+R bude v poplatku zahrnuta i celodenní jízdenka na MHD. Pokud bude mít řidič předplatné na MHD, zaplatí za parkování pouze 20 korun.
Kromě toho začal Útvar koncepce a rozvoje města Plzně připravovat aktualizaci Generelu dopravy v klidu, v němž by mělo dojít k rozšíření území města, na němž lze parkování zpoplatnit. Městské části mají zájem o zavádění dalších zpoplatněných parkovacích zón, jde například o plochy na Borech, na Doubravce či v dalších částech prvního městského obvodu.
Na území Plzně jsou vymezeny parkovací zóny A, B, C, D, F podle vzdálenosti od středu města, a dále jsou to zóny Roudná a Petrohrad. Zóna A je v historickém centru města, zóna F pak nejvzdálenější. Nejdražší parkování je v zóně A, nejlevnější v zóně F, Roudná a Petrohrad.