"Pracujeme s hypotézou, že výrazně více lidí využívá auto oproti městské hromadné dopravě. Shromažďujeme nějaká data, abychom je vyhodnotili a porovnali se stejnou dobou v loňském roce. Předpokládáme ale, že aut je aktuálně víc a lidí ve veřejné dopravě méně," uvedl náměstek pro oblast dopravy Michal Vozobule (TOP 09). Zároveň připustil, že hlavním viníkem je pravděpodobně nemoc Covid-19. "Obecně si myslím, že situace kolem pandemie v tom hrají roli. Mohou to být povinné roušky ve veřejné dopravě, které odradí. Ale i ta obecná atmosféra. V hromadné dopravě se pohybuje větší množství lidí," dodal.
Velké problémy způsobují dopravní zácpy také vozům MHD, které často zůstávají uvězněné v kolonách. "Největší problém máme na autobusových a trolejbusových trakcích hlavně ve středu města, kdy se ta doba zpoždění ve špičce pohybuje až okolo 20 minut," připustil mluvčí PMDP René Vávro. Potvrdil také, že podniky sledují počet cestujících ve vozech městské veřejné dopravy pomocí automatického počítání cestujících.
Podle znalce v oboru dopravy Richarda Topinky se někteří lidé bojí jezdit městskou hromadnou dopravou. "Raději volí autem," dodal.
Situace v centru přináší problémy také záchranářům. "Samozřejmě, pokud je plzeňská komunikace zcela ucpána, pak to náš příjezd na místo zásahu značně komplikuje. Na zcela zacpané komunikaci není problém získat tří i čtyřminutové zdržení. A jsou samozřejmě chvíle, kdy rozhoduje o lidském životě každá minuta a jakékoliv fatální zdržení může mít opravdu velice závažné následky pro pacienta," uvedl řidič záchranné služby Martin Brejcha.
Vyhodnocení analýzy, jak se změnil poměr cestujících hromadnou dopravou a aut, by mělo mít město k dispozici na začátku příštího týdne.