Od uchazečů o výběrové řízení přišlo celkem 22 dotazů. Jejich vyřízení o něco posunulo termín soutěže, který byl původně v polovině října loňského roku. Na pondělním jednání krajského zastupitelstva, krátce před samotným otevíráním obálek s nabídkami se dotazoval opoziční zastupitel a starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO) na to, proč se termín dokončení soutěže několikrát posunoval. „Tvůrci projektové dokumentace za svoji práci určitě dostali dobře zaplaceno, proč tam docházelo k nějakým změnám,“ ptal se Záhoř.
„Nebyly tam nějaké zásadní záležitosti, závady a změny v tom projektu. Nevybočuje to z normálu u takové velké zakázky. Některé dotazy se opakovaly. Tam už jsme nepřistoupili k posunutí termínu otevírání obálek. Většinou šlo o vysvětlování toho, co se myslí konkrétní položkou a co je v ní zahrnuto. Je vhodnější termín prodloužit, než být potom napadnutý, že jsme to neučinili, a tím jsme nedali uchazečům dostatečný prostor," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN), proč se uzávěrka soutěže posunula.
Nabídky podala čtyři sdružení a jen jedna samostatná firma - Eurovia CZ. Z konsorcií to byly SMP CZ a Porr, dále Berger Bohemia s Metrostavem, další nabídku daly Silnice Group s českým i slovenským Doprastavem, Vodohospodářskými stavba a firmou Firesta-Fišer. Čtvrtým přihlášeným seskupením je Strabag, Colas CZ a Berdych. Kromě firmy Swietelsky tak o zakázku usilují největší stavební firmy v ČR.
Nejnižší cenu nabídlo podle informací ČTK sdružení plzeňské firmy Berger Bohemia s pražským Metrostavem, které je schopné okruh dostavět za 1,792 miliardy korun, tedy mírně nad projektovanou cenou, která je 1,713 miliardy Kč bez DPH. Nejvyšší nabízená cena byla 2,442 miliardy Kč.
Nabídky teď posuzuje právní kancelář a za dva až čtyři týdny zasedne hodnotící komise ve stejném složení jako ta, která otevírala obálky. Členy jsou zástupci kraje, jeho správy silnic, města a ŘSD. Pondělnímu odhalování zájemců byli přítomni i projektanti a administrátoři zakázky.
Teď se musí zkontrolovat všechny položky soupisu prací a jejich náklady. Soupis má přes 2500 stran, takže to bude trvat dva až tři týdny. Poté se svolá hodnotící komise. A po hodnocení za pět šest týdnů, pokud vše dobře půjde, se může uzavřít smlouva se zhotovitelem. Pak kraj jako investor předá staveniště. Podle náměstka hejtmana Čížka dá EU na tříletou stavbu 1,54 miliardy Kč. Cenu, která vzejde ze soutěže, budou schvalovat krajští zastupitelé. Kraj má část potřebných peněz na předfinancování a stavbu v rezervním fondu.
Nová komunikace, jejímž spoluinvestorem je město, povede od Křimické po Karlovarskou třídu. Bude měřit 3,5 km a navazuje na první etapu dokončenou před 5,5 lety. Svedením tranzitní dopravy po okruhu se značně uleví centru Plzně. Celý okruh o délce 5,9 km, který propojí silnici I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí největší sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou města Borská pole. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 tisíc aut denně.
čtk + ben