Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu loňského roku a stavební práce potrvají minimálně dva a půl roku. Celý objekt dostane novou střechu i fasádu. „Rekonstrukce navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Nyní je hlavní celková revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí. Funkční moderní nádraží je totiž obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ dodává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nejvýraznější změna se odehraje v horní hale, která nově získá charakter obchodní pasáže. Funkce nádraží se tak rozšíří dle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a obchodní uzel, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní plochy by měly narůst až o 150 m². Nepřehlédnutelné bude také výrazné prosvětlení horní haly.
Ateliér A8000 přistupuje k proměně historického nádraží s respektem k původnímu domu. Dojít by tak mělo například ke změně barevnosti. Nově tak interiéru, stejně jak tomu bylo před padesáti lety, budou vévodit citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změní výraz a získá ztracenou noblesu. Interiér doplní odolný sedací nábytek.
Zásadní úpravou projdou centrální pokladny pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si budou moci koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti usilují především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuální sjednocení. Ústřední pokladny proto spojí černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou nové systémy orientace. Celý prostor budou sledovat bezpečnostní kamery.
„Historické části nádraží renovujeme s respektem a nové budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.
Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou bude restaurace se zahrádkou, která oživí dnes nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak budou moct vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky.
Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renezančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907 a na rozdíl od většiny výpravních budov v ČR stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna.