Dvaadvacítka elektromobilů je se silami na konci, ale jedenáct 50kW dobíjecích stojanů od ČEZ je už naštěstí nadohled. Každá ze stanic může obsloužit dvě auta, která okamžitě začínají nabíjet. "Chceme být připraveni na moment, kdy elektromobily v České republice začnou přibývat po desítkách tisíc za rok. Jedním z trendů roku 2022 v rozvoji elektromobility jsou proto dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou šesti a více e-autům. Právě taková místa dávají řidičům elektromobilů jistotu, že na čerpání energie nebudou muset dlouhé minuty čekat, a elektrická auta se tak mohou definitivně stát rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení. "Za nabití 1kW zaplatí řidiči 13 korun. Průměrně tedy za dobití zhruba 700 korun," doplnil Dzurilla.
V Plzeňském kraji ČEZ aktuálně provozuje 36 veřejných dobíjecích stanic (z toho 34 rychlodobíjecích). Kromě krajské metropole Plzně jsou také v Domažlicích, Kašperských Horách, Plasích, Přešticích, Železné Rudě, u dálnice D5 (včetně velkého dobíjecího hubu o 8 stanicích na 83. km u Šlovic) a na dalších místech. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 69 802 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 1938 plně nabitých elektromobilů střední třídy nebo dost energie pro 11 e-aut na cestu kolem světa).
Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů a doplnit většinu kapacity jejich akumulátorů v řádu desítek minut. Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 27 tisíc kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 75tisícového města. Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta dokáže dobít elektromobil pomocí mobilního telefonu, vyhledat nejbližší dobíjecí místo a aktuální dobu dojezdu nebo ukázat momentální obsazenost jednotlivých stojanů. ČEZ nabízí jak několik tarifů šitých na míru zákazníkům, tak i možnost jednorázového dobíjení pro ostatní řidiče. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich postavil ČEZ z vlastních prostředků.