Na setkání u čepovaného piva v hospodě či restauraci se těší dvě třetiny Čechů a je to jejich největší přání po skončení koronavirových opatření. Na druhém místě mezi nejvíce žádanými aktivitami je potkat se s přáteli, a to při jakékoli příležitosti (preferuje 60 procent lidí). Oboje předčí i naši touhu cestovat, nakupovat, nebo navštívit kulturní a sportovní akce, ukazuje průzkum Kantaru pro Prazdroj.
Touha scházet se s přáteli u piva přitom během koronavirového období výrazně narostla. Před rokem (k 25. dubnu 2020) hospoda a kamarádi chyběli polovině Čechů, letos v lednu pak 60 procentům a toto číslo i nadále rostlo. Naopak loni na jaře, kdy se společnost šokově uzavřela poprvé, nám nejvíce scházela setkání s příbuznými. „Sociální aspekt restaurací, kaváren a hospod je zásadní a současná čísla jen dokazují, jakým je česká hospodská kultura fenoménem a jak důležitou roli hraje v našich životech. Není to totiž jen o samotném pivu, je to o setkávání se s přáteli, o zážitku, o hezkém večeru s blízkými,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
Češi již nyní také plánují, jak rychle po otevření hospod si na své první čepované pivo zajdou. Téměř třetina (31 procent) chce jít na pivo a kus řeči hned, jak se hospody nebo zahrádky otevřou, nejdéle pak do konce prvního týdne. Pětina pak plánuje návštěvu hospody do 14 dní a čtvrtina během prvního měsíce.
„Věříme, že se lidé do hospod zase vrátí. Podobně jako tomu bylo loni v létě. Důležité ale je, aby otevření podniků nebylo jen na pár týdnů, ale bylo trvalé. Proto ve spolupráci s Českým svazem pivovarů a sladoven aktivně podporujeme iniciativu Bezpečná restaurace, která definuje pravidlo 3R a 3S, tedy roušky, ruce, rozestupy a pravidelnou dezinfekci stolů, důkladně umyté sklo a omezený počet lidí ve skupině,“ vysvětluje Tomáš Mráz.
Právě bezpečnost v hospodách je důležitá i pro samotné návštěvníky, jak vyplývá z průzkumu realizovaného aplikací Instant Research agentury Ipsos pro Prazdroj. Pro šest z deseti Čechů je podstatné, aby hospoda dbala na hygienická opatření – měla například dezinfekce pro zákazníky, pravidelně se starala o čistotu podniku, pečovala o sklo, nádobí a příbory nebo pravidelně dezinfikovala stoly.
Tím vůbec nejdůležitějším atributem (pro 70 procent lidí) pak při rozhodování hostů o návštěvě konkrétní provozovny bude zda má venkovní zahrádku. „Otevření zahrádek bude mít zásadní pozitivní dopad nejen na nastartování gastronomie, ale i pivovarnictví. Proto se snažíme v předstihu hospodské připravovat, aby, pokud to je možné, zahrádku měli. Dodáváme jim vybavení, například markýzy, slunečníky, stoly nebo židle. Celkově tak letos chceme do předzahrádek investovat částku v řádu desítek milionů korun,“ dodává Tomáš Mráz.