Stavba vstupní brány do parku s více než stoletou historií se začala plánovat už v roce 2014. Po prodloužení tramvajové linky číslo 4 na Borská pole na konci roku 2019 ztratila dosavadní točna smysl. "Urbanistický koncept byl jasný - vytvořit předěl mezi městem a parkem, jasnou linii, která je zároveň spojnicí dvou nově vzniklých zastávek MHD," řekl architekt Aleš Kubalík. Ve směru od města se k bráně přichází přes "náměstí" s velkoplošnou dlažbou, za bránou mezi pavilonem a veřejnými toaletami se otvírá příroda, travnatá plocha se stromy. "Zachovali jsme i oblouk kolejí, kde by v budoucnu mohly být třeba tramvajové podvozky s expozicí," uvedl architekt.
Prosklená stavba má dřevěnou terasu, zelenou střechu a je vyhřívána tepelnými čerpadly. Veškerá dešťová voda se jímá do podzemí nádrže na další využití. Původní plány počítaly s tím, že v jedné části pavilonu bude občerstvení a v druhé půjčovna kol a koloběžek. "Ten plán se ale dělal v roce 2014, to byly koloběžky velká věc, teď o ně takový zájem není, takže jsme tam udělali pivnici. Menší sportovní náčiní, míče, badmintonové rakety a podobně budeme půjčovat zdarma jen proti záloze," řekl provozovatel objektu Miroslav Muška. Plánuje také pořádání sportovních akcí i koncertů, zejména začínajících místních kapel.
Město dalo kvůli stavbě pavilonu pokácet 54 stromů a keřů na rozloze téměř 2000 metrů čtverečních, v okolí pak dalo vysázet nové dřeviny. Vstupní brána do parku je jedním z projektů, jež podle Procházky zásadně proměňují oblast bývalé konečné tramvaje. Necelý kilometr od ní, u nové točny, město zprovoznilo velkokapacitní parkoviště typu P+R u dopravního terminálu Kaplířova.
Borský park byl založen v roce 1914 na bývalém vojenském cvičišti. Návrh vypracoval architekt Leopold Batěk, ředitel pražských městských sadů. Později byla plocha rozšířena o lesopark, který lemuje jižní hranici sídliště Bory. V 60. letech 20. století byl na okraji vybudován sportovní areál.
čtk