Přestože je to svátek, který vznikl na začátku dvacátého století ve spojených státech na oslavu newyorských švadlen. U nás si ho lidé často spojují s minulým režimem. Na mezinárodní den žen ale čeští muži nezanevřeli ani po revoluci, loni podle statistik dokonce kupoval kytičku průměrně každý třetí muž. Letos tomu je ale jinak. "Objednávek bývalo hodně, více než na Valentýna. Letos jsme se připravili, máme hodně kytek, ale spoustu firem ruší objednávky a místo kytky posílají finanční obnosy na různé charity. U řezaných kytek je navíc problém, že nejsou trvanlivé. Máme je tady třeba dva, tři dny a pak už je musíme vyhodit," prohlásil majitel květinářství Lukáš Hejlíček.
Podobně mluví i manažer květinářství online Daniel Roh. "Co se týče objednávek na internetu, tak ty nám velmi klesají. Jsou proti loňsku relativně nízké, je tam velký propad. Loni jsme byli hodně ovlivněni koronavirem, že tam byla taková ta mentalita, že lidé chtěli udělat radost maminkám, známým a tak dále. A teď je to zase hodně ovlivněno tím, co se děje ve světě, respektive na východě," podotkl.
Pokles tržeb prodejci pociťují ale už od února. Vysvětlují si to stoupající cenou energií nebo aktuálně pohonných hmot. Lidé zkrátka šetří. I někteří Plzeňané kvůli aktuální situaci oslavy Mezinárodního dne žen vypouštějí. Pokud byste přecijen chtěli udělat ženě radost, kromě tradičních karafiátů jsou letos v módě jarní květiny jako tulipány, narcisky nebo hyacinty.