Podle náměstka pro oblast dopravy a životního prostředí Aleše Tolara dochází úpravou režimu svícení ke kompromisu, který zohledňuje bezpečnost a potřeby občanů, zároveň je šetrný k přírodnímu prostředí. „Rekreační oblast boleveckých rybníků je celoročně hojně využívaná turisty, běžci i cyklisty. Právě kvůli nim bylo nové osvětlení podél cesty při břehu od hráze Boleváku vybudováno. Vnímali jsme ale podněty ochránců přírody, že celonoční svícení může negativně ovlivnit rovnováhu přírodního prostředí. Proto padlo rozhodnutí lampy nechat svítit jen večer a brzy ráno, naopak v noci je ztlumit na minimum. Nově nastavený režim je tak vstřícný k uživatelům cesty a zároveň šetrnější k okolní přírodě,“ vysvětlil Aleš Tolar.
„Měli bychom si uvědomit, že příroda není jen tělocvična, ale také cenný ekosystém, který může vydržet zdravý pouze tehdy, když bude mít dobré podmínky. Měli bychom proto hledat optimální řešení nejen pro Bolevák, ale i pro ty lokality, kde se častý noční pohyb lidí setkává s přírodním prostředím. Nastavit pravidla pro lokality se zelení by mělo být součástí širší diskuze. Z hlediska ochrany přírody jde hlavně o tyto tři klíčové faktory: délku svícení, jeho intenzitu a teplotu světla, tedy o jeho barevné složky. Úprava času a intenzity svícení u Boleváku je prvním důležitým krokem, který byl teď udělán. Bude výborné, jestli se podaří zahájit diskusi, která, doufám, že i ve spolupráci s odbornou a laickou veřejností, v budoucnu nastaví celkový přístup města ke svícení v přírodě blízkých lokalitách, kde se pohybuje hodně lidí,“ říká hydrobiolog Jindřich Duras.
Na Boleváku jsou aktuálně instalována LED svítidla s teplotou chromatičnosti 2200 kelvinů. "Laicky řečeno jde o ‚oranžovější‘ světlo ve srovnání s tím, které je možné pozorovat u LED svítidel na důležitých komunikacích,“ uvedl vedoucí oddělení veřejného osvětlení Správy veřejného statku města Plzně Viktor Lang.
Instalace 12 šestimetrových stožárů s 12 svítidly u skoro půl kilometru dlouhé cesty podél břehu Velkého boleveckého rybníka k rozcestí Pod Bílou horou trvala 75 kalendářních dnů a byla dokončena v prosinci loňského roku.