Národní technické muzeum získalo od Techmania Science Center do státní sbírky unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 na základě předkupního práva ministerstva kultury. Jde přitom o vůbec největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území ČR. "Jedná se o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území," uvedl ředitel Techmania Science Center Vlastimil Volák. Lokomotiva je podle Voláka nesmírně cenná také pro svůj ikonický design, za který vděčí Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně lokomotivy použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál, skelný laminát, díky kterému se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo.
Techmania Science Center, jejíž hlavní náplní je přibližování vědy a techniky v souvislostech prostřednictvím Chytré zábavy, spravuje podle Voláka několik klenotů továrny Škoda Plzeň. Těmi nejobjemnějšími jsou historické lokomotivy. "Po zhodnocení svých možností v ochraně historických exponátů a snaze centra se stát výkladní skříní nových technologií a jejich aplikací, jsme rozhodli o odprodeji jedné právě lokomotivy S699.001," podotkl Volák.
Jelikož je vozidlo pro své kvality po právu zapsáno na seznamu kulturních památek ČR, uplatnilo Ministerstvo kultury předkupní právo státu ve prospěch Národního technického muzea. "Přechodem z nestátního sektoru do státní sbírky bude pro tento unikát systémově zaručena nejvyšší možná právní ochrana a jistota zachování pro budoucí generace," prohlásil Volák. Vozidlo tak nově bude součástí depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, kde bude vystaveno pro návštěvníky v průběhu sezónního zpřístupnění depozitáře. "Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea na pražském Masarykově nádraží je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde," dodal ředitel Techmania Science Center.