„Chceme, aby se lidem v západočeské metropoli dobře žilo, což znamená i to, aby bez komplikací dorazili do školy, práce, za zábavou, jednoduše kamkoliv po městě. Úkol to leckdy není jednoduchý, snažíme se využívat všechny dostupné prostředky. Mezi ně patří i nejmodernější technologie jako síť 5G nebo využívat poznatků umělé inteligence. Právě tyto a další budou nasazeny na kaskádě křižovatek v úseku Lidická – Plaská. Jsme přesvědčeni, že povedou k celkovému zlepšení dopravní situace, zklidnění a plynulosti dopravy,“ řekl primátor města Plzně Pavel Šindelář.
Do projektu je zařazeno několik na sebe navazujících křižovatek, konkrétně jde o se světelně řízené křižovatky v úseku Lidická – alej Svobody (u Družby) až po křižovatku Plaská – železniční zastávka Plzeň Bolevec a dále křižovatky Studentská – Komenského a Na Sudech – Pod Stráží. „Informace, které instalovaná zařízení získají, budou v reálném čase zpracovány a postoupeny dopravnímu systému, který na jejich základě upraví dle aktuální potřeby průjezd vozidel křižovatkami. Nezapomněli jsme na preferenci MHD a integrovaného záchranného systému. Testujeme také video detektory pro zajištění detekce jednostopých vozidel. Jedná se o řešení dlouhodobého problému, kdy nejsou motocykly nebo cyklisté správně detekováni a mají problém s nárokováním signálu VOLNO,“ vysvětlil Josef Brůha z oddělení světelné signalizace Správy veřejného statku města Plzně.
Umělá inteligence se podle Michala Vozobule, náměstka primátora pro oblast dopravy a životního prostředí, otestuje například na křižovatce Lidická – alej Svobody, kde by měla pomoci také pěším na přechodech pro chodce. „Ve zmíněném úseku jsme nově instalovali systém kamery s následnou analýzou obrazu s prvky hlubokého učení prostřednictvím umělé inteligence. Jednoduše řečeno, systém by měl umět vyhodnotit, kolik lidí stojí na přechodu a podle toho upravit světelnou signalizaci přechodu v kontextu s okolní dopravní situací, “ popsal plánované změny Michal Vozobule.
Do projektu je zapojena Správa informačních technologií města Plzně. Její odborníci připravují souběžně také nasazení senzorů na měření kvality ovzduší. „Senzory napojíme na městskou síť internetu věcí, část dat pak integrujeme také do digitálního dvojčete a zpřístupníme veřejnosti ve formě otevřených dat. Budeme pracovat i s dopravním modelem města Plzně. Je to něco, čemu se na mezinárodní úrovni říká živá laboratoř,“ shrnul Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.
Projekt vyjde město na 10 milionů korun, přičemž je pravděpodobné, že se peníze vrátí do rozpočtu zpět. „Stát uvolnil zhruba 90 milionů korun pro pět měst, kde se testují 5G sítě. Máme podanou žádost na alokované prostředky a podle všeho je zde opravdu reálná šance na úspěch,“ uzavřel Michal Vozobule. Projekt bude spuštěn během září.