"Byla nám přidělena dotace z evropského programu IROP a od státu, které pokryjí 85 procent nákladů. Zbytek si podělíme s Kožlany, takže to pro obě města bude schůdné. Bez dotace bychom to už finančně neunesli, realizujeme hodně akcí," uvedl Popel. Je vyhlášená soutěž na dodavatele a stavět se začne hned po Novém roce, jak dovolí počasí. "Už jsme vyřešili smluvní vztahy s Kralovickou zemědělskou, která tam na našem pozemku hospodaří," řekl. Dodavatel bude podle starosty sice vybrán na podzim, ale firmy zřejmě nezahájí stavbu hned v říjnu, protože by ji nestihly dokončit do zimy. Hotovo bude určitě příští rok, ale ne do začátku turistické sezony.
"Bude mít význam hlavně pro výrazné zvýšení bezpečnosti našich obyvatel. Mezi městy je sice silnice druhé třídy, ale hodně využívaná, jezdí tam i hodně kamionů," uvedl Popel. Kromě místních, kteří mezi městy přejíždějí, tam přibývá stále více turistů. Sever Plzeňska, jehož hlavními taháky jsou klášter Plasy, barokní poutní areál Mariánská Týnice, zámek Manětín a údolí řeky Střely, začali cykloturisté objevovat po roce 2000. Ročně jich tam teď jezdí desetitisíce. Podobná samostatná asfaltová linie, která bude mít napojení na řadu cyklotras a stezek, v okolí není. Hlavní úsek budou využívat také in-line bruslaři.
Cyklostezka bude kopírovat silnici a podle Popela půjde o nejkratší vzdálenost mezi oběma městy. Jsou od sebe sice jen přes dva kilometry, ale cyklostezka povede až do centra Kralovic, takže celkem to budou čtyři kilometry. Dosavadní cyklotrasa z Kralovic do Kožlan vede po cestách i silnicích přes Hradecko. "Je dvakrát delší než ta plánovaná. Když někdo jede do práce a do školy, tak nechce jezdit oklikou," dodal.
"Projekční cena, nevysoutěžená, je zatím něco málo přes 38 milionů korun bez DPH," uvedl Popel. Náklady jsou vysoké proto, že uprostřed trasy je plánovaný mostek přes potok a takzvané kožlanské dolíky.
čtk