„První nápad přišel asi před čtyřmi lety. Pracuji se studenty a vidím obrovský problém v tom, že se nevyznají v informacích a zprávách, které se na ně valí ze všech stran. Chtěla jsem to změnit,“ vysvětluje spoluautorka a realizátorka hry Eva Vodičková, která má v knihovně na starosti vzdělávání pro střední školy, dramaturgii pořadů a dobrovolnictví. Na hru s pomocí kolegyně získala grant a pustila se do její přípravy. „Další kolegyně, Jitka Tichá, byla trenérkou paměti a měla v zásobě různé šifrovačky, hlavolamy, rébusy, které jsme využily. Covid bohužel vše posunul, a tak se hra naplno rozběhla až loni.“
Se studenty středních škol Eva Vodičková nejprve hodinu probírá, jakým způsobem vznikají kvalitní informace, jak si je mohou ověřit a kde hledat zdroje. Potom jim rozdá zadání v podobě obrázků z knižní šifry a studenti podle ní musejí najít správnou knížku. V té potom hledají rébusy a konkrétní informace, které musí následně ověřit. Na závěr je seznámí s výsledky a správným řešením a odmění je malou cenou. „Ze strany škol je o CrashFAKE! velký zájem, od loňského listopadu do června si ji u nás zahrálo už 570 studentů z 25 tříd. A inspirují se i ostatní knihovny. Deseti z nich jsem už posílala podrobný manuál, jak hra funguje, aby ji mohly zrealizovat taky.“
Tereza Lišková z Nadace OSF doplňuje: „Hra, kterou ve Varech vytvořili, je skvělá i v tom, že přináší konkrétní inspiraci i dalším knihovnicím a knihovníkům. Síla knihovnické sítě je právě i v její ochotě sdílet znalosti a příklady dobré praxe.“ Mikrogrant, který díky ocenění Bibliotheca inspirans krajská knihovna získala, využije na další projekt mediálního vzdělávání.
Zdroj: Krajská knihovna Karlovy Vary