"Pokud bychom srovnali letošní čtvrtletí se stejným obdobím minulého roku, pak musíme konstatovat, že v letošním roce jsme u všech sledovaných ukazatelů zaznamenali jejich pokles," potvrdila policejní mluvčí Pavla Burešová. Počet dopravních nehod se snížil o 105 událostí, o život přišlo o dvě osoby méně, snížil se i počet těžce a lehce zraněných (-23 a -55). "Pozitivní trend je patrný i u zjištěné přítomnosti alkoholu u účastníků dopravní nehody, která byla v letošním roce prokázána v 49 případech, což je o 14 méně než ve stejném období v roce 2020," podotkla Burešová.
Dopravní nehody s fatálními následky řešili policisté v Plzeňském kraji celkem čtyři. První z nich se stala 13. ledna v Plzni u hlavního vlakového nádrží, kdy chodec vstoupil před přijíždějící tramvaj. V únoru se staly dvě tragické dopravní nehody, jedna na severním Plzeňsku a druhá na Domažlicku. U obce Všeruby došlo 2. února ke srážce dvou osobních vozidel, při které zemřel devatenáctiletý řidič. Život třetí osoby si vyžádala dopravní nehoda z 19. února mezi Holýšovem a Stodem, kde se srazila dodávka s chodkyní. Poslední tragická nehoda se stala za uplynulé tři měsíce na Rokycansku, kde 29. března přišel o život motocyklista, který vyjel mimo komunikaci a narazil do propustku.
Nejvíce nehod se stalo v úterýNejvíce dopravních nehod zaevidovali policisté na území města Plzně, nejméně jich pak na Rokycansku. Více nehod se stalo v obci (451) než mimo ni (303). Na dálnici D5 došlo k 34 dopravním nehodám, na železničních přejezdech se staly čtyři události. Dnem v týdnu, kdy evidujeme za předmětné období nejvíce dopravních nehod, bylo úterý (141), následoval pátek (122), což byl i den, kdy byla u viníků nehod nejčastěji zjištěna přítomnost alkoholu, a to konkrétně v osmi případech. Nejméně rizikovým dnem pak byla v prvním čtvrtletí tohoto roku sobota.
Nejčastější příčinou evidovaných dopravních nehod byl nesprávný způsob jízdy (432x), poté nepřiměřená rychlost (197x) a nedání přednosti v jízdě (54x). Nejvíce nehod způsobili řidiči motorových vozidel (698), přičemž došlo k dvěma výše popisovaným úmrtím. Smrt dvou dalších lidí pak byla zapříčiněna dopravními nehodami, které zavinili ve 14 případech chodci. I v tomto období již řešili policisté nehody, které zavinili cyklisté, a to celkem v 11 případech.
Za snížení počtu nehod může covid-19V souvislosti s alkoholem u viníků dopravních nehod jsou bohužel opět, jako obvykle, alarmující intervaly nejčastěji naměřených hodnot. I v letošním prvním čtvrtletí byla nejčastěji zjištěna hodnota 1,5 promile a více, která byla zaznamenána u 32 osob. V intervalu mezi 1 promile až 1,5 promile se pohybovalo 8 viníků nehod, omamné a psychotropní látky byly detekovány u 10 osob, které zapříčinily dopravní nehody.
„Na snížení dopravní nehodovosti a poklesu všech statisticky sledovaných ukazatelů má jistě svůj neodmyslitelný podíl situace související s koronavirovou pandemií, respektive se sníženou hustotou silničního provozu. Přestože bychom mohli konstatovat, že první tři měsíce letošního roku byly, co se týká dopravní nehodovosti, příznivé, je nutné si uvědomit, že i v tomto období vyhaslo na silnicích v našem kraji zbytečně několik lidských životů," uvedl Vladimír Toman, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje.