„Město Plzeň je velmi oblíbeným turistickým cílem českých i zahraničních turistů a mnoho z nich pro příjezd k nám využívá autobusového a vlakového spojení. Prostor mezi vlakovým nádražím a autobusovým terminálem je zásadní a frekventovaný a do současnosti nevlídný pro občany i turisty, proto je cílem stavby oživit a zpříjemnit prostor, kudy do města proudí mnoho lidí. Kromě neutěšeného stavu chybí v tak stěžejním dopravním uzlu zázemí pro turisty, proto zde vznikne nové turistické infocentrum a prvky občanské vybavenosti pro turisty,“ uvedl primátor Martin Baxa.
Kontejnery? Pouze dočasné„Jedná se o dočasnou stavbu občanské vybavenosti. S trvalou zástavbou počítají dlouhodobé územní a rozvojové plány města v horizontu pěti až deseti let. Neutěšený stav území si ovšem vyžadoval mnohem dřívější řešení. Proto jsme ke stavbě zvolili stavební modulový systém, jehož výhoda je snadná montáž a následná možnost změny funkce jednotlivých částí, které lze opětovně využít na jiném místě,“ vysvětlil technický náměstek Pavel Šindelář, do jehož gesce patří odbor investic, který stavbu realizuje.
„Řešené území Sirková – Šumavská je rozdělené na dvě plochy. První část je bezprostřední prostor výstupu z nádraží a autobusového terminálu směrem do centra, druhá část je prostor na vnějším okraji k ulicím Sirková – Šumavská. Dominantou prostranství u samotného východu z nádraží bude objekt infocentra s vyhlídkovou věží vybudovaný z deseti modulů, kdy rozměr jednoho je 2,5x6 metrů. Přízemí, kde bude samotné infocentrum, bude bezbariérově řešené, v druhém nadzemním patře vznikne prostor pro prezentaci městských vizí a projektů Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Obě patra nabídnou prostor o velikosti 80 metrů čtverečních. Doplněním dvou schodišťových kontejnerů do úrovně čtvrtého nadpodlaží vznikne vyhlídková podesta ve výšce 12 metrů nad terénem na prostor vlakového uzlu a středu města. Ve třetím nadpodlaží jsme na střeše vybudovali terasu. Druhý objekt bude jednopodlažní a nabídne občanům čtyři stánky s prodejem občerstvení, kdy součástí každého stánku je krytá terasa, prodejní pult a vlastní sklad. Spojovacím bodem prostoru se stane dřevěná terasa, nebude chybět zeleň, pítko a dřevěné pobytové schody,“ popsal budované území technický náměstek Pavel Šindelář. Cena realizace je podle něj vyčíslena na zhruba 23 milionů korun včetně DPH.
Na dřevěné pobytové schody na konci terasy bude navazovat plocha u samotných ulic Sirková – Šumavská, která bude propojena i dvojitými betonovými schody. „V tomto prostoru se v budoucnu uvažuje s další výstavbou. V současnosti bude plocha využita pro chybějící prvky mobiliáře plzeňských vlakových a autobusových nádraží. Vybudujeme zde kryté stojany na kola, koloběžky a také cykloboxy. V jednom z kontejnerů bude umístěno sociální zázemí pro návštěvníky metropole. Mimo asfaltový koridor bude plocha pokryta zelení se stromy, které zasázíme do zapuštěných kontejnerů. Zelená plocha je členěna na pobytový trávník a výsadbu květnaté louky. Pruh zeleně by měl odclonit obě plochy od rušné křižovatky,“ doplnila vedoucí oddělení přípravy a realizace komunikací a mostů Odboru investic Magistrátu města Plzně Taťána Kicová.
„Jednalo se o velmi složitou stavbu, kterou bylo potřeba stihnout téměř v rekordním čase, a to od října loňského roku s termínem dokončení do konce dubna. Prostor se nachází na bývalé točně tramvaje ležící na skalním masivu, kde bylo potřeba rubat. Práce nám zkomplikovala i kanalizační stoka, která je v tomto místě jako jediná v celé Plzni štolovaná. Prostor je navíc velmi výrazně ohraničen trolejemi městské hromadné dopravy a železnicí. Zajímavostí tohoto prostranství budou také zelené střechy některých kontejnerů tvořené rozchodníkovými koberci, které budou prostor v letních měsících ochlazovat,“ zhodnotil stavbu vedoucí magistrátního odboru investic Pavel Grisník.
Lokalitou projdou desetitisíce chodcůVšechny objekty prostoru u bočního východu z Hlavního nádraží jsou napojeny na drátové sítě města Plzně a systém Smart City. V rámci stavby se provedly vodovodní a kanalizační přípojky, napojení elektro a veřejné osvětlení. „Město Plzeň se prostoru kolem hlavního nádraží věnuje dlouhodobě, intenzivně a neustále, koneckonců je to hlavní vstup do města. V nedávné době byly dokončeny úpravy historického přednádraží a rozšíření viaduktů. Zároveň město dokončilo klíčovou etapu autobusového terminálu, která zásadně zvyšuje komfort cestujících, zkracuje přestupní vazby a nabízí kvalitní prostředí pro cestující. Postupem času roste význam a kapacita plzeňského hlavního železničního a nyní i autobusového uzlu, nabývají na významu i boční výstupy z hlavního nádraží, proto zásadně vzrostl i význam výstupu do Šumavské, také díky přímé návaznosti na centrum a na uzel městské hromadné dopravy, který nabízí přestup na většinu trolejbusových i tramvajových linek – díky měřením a průzkumům víme, že lokalita vytváří každodenní zázemí pro desetitisíce chodců, projíždí jí zhruba 50 tisíc cestujících městskou hromadnou dopravou a zhruba 25 až 30 tisíc řidičů aut,“ vysvětlil Jaroslav Holler, vedoucí Úseku veřejného prostoru Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.
Provozovatelem infocentra bude městská příspěvková organizace Plzeň-TURISMUS, jež provozuje turistické informační centrum na náměstí Republiky vedle historické radnice. „Naši i zahraniční turisté, kteří přijedou vlakem do Plzně a ve městě se nevyznají, budou moci využít našich služeb hned po svém příjezdu. Při odjezdu se u nás zase mohou zásobit dárky z Plzně, suvenýry a tipy na příští návštěvu. Velmi proto vítám možnost rozšíření služeb Turistického informačního centra návštěvníkům i mimo naši hlavní pobočku na náměstí Republiky, a to v prostoru u Hlavního nádraží, které je pro řadu návštěvníků ‚uvítacím‘ místem,“ uvedla Zuzana Koubíková, ředitelka příspěvkové organizace Plzeň-TURISMUS.
O kontejnerovém městečku jsme psali už zde.