„Za týden fungování našeho Kontaktního centra jsme odbavili již více než 500 hovorů. Od začátku se jedná o několik desítek hovorů denně. Problémy s odbavením a vyřízením hovorů nemáme, všichni zájemci se bez problému dovolají. Díky našim dobrovolníkům, kteří fungují pod Mezigeneračním a dobrovolnickým centrem TOTEM, z. s., můžeme našim seniorům zajistit nákup potravin či léků. Často ale senioři potřebují podpořit, objasnit některé informace ohledně onemocnění a právě s tímto jim díky zaměstnancům Magistrátu města Plzně a dalších neziskových organizací dokážeme pomoci,“ připomněl primátor Plzně Martin Baxa.
„Velmi mnoho dotazů na Kontaktním centru se týká roušek a kde je možné je sehnat. Město Plzeň nakoupilo sedm kilometrů látky a žádá dobrovolníky o pomoc s ušitím. Látku občanům zavezeme a poté si vyzvedneme hotové roušky, které rozdělíme potřebným. Prosíme všechny občany, kteří mají zájem pomoc, aby napsali na e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Roušky pro město šijí i švadleny z Divadla J. K. Tyla či společnost Styl Plzeň, od kterých jsme obdrželi již přes 7500 roušek. O víkendu přinesli občané na naši radnici přes 500 roušek, kterým moc děkujeme,“ doplnil radní pro oblast ekonomickou, bytovou a nakládání s majetkem města David Šlouf. Seniorům, kteří nemají možnost si roušku pořídit jinde, rozváží roušky dobrovolníci z TOTEMu.
TOTEM, z. s. eviduje v současnosti 230 dobrovolníků, z toho je zasmluvněno a vybaveno do terénu rouškou, rukavicemi, desinfekcí a označením 147 dobrovolníků. „Pokud mají občané zájem stát se dobrovolníkem, TOTEM stále přibírá. Registrovat se můžete osobně na adrese organizace Kaznějovská 1 nebo na emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Celkem cca 120 osobám již dobrovolníci vyřídili jejich požadavek,“ vysvětluje Karolína Vodičková z plzeňského magistrátu, jež má na starosti fungování Kontaktního centra. „V prvních dnech se senioři na našem centru ujišťovali, že je služba k dispozici a že zatím nepotřebují pomoci a ozvou se v dalších dnech. Volají také rodinní příslušníci seniorů, kteří bydlí mimo Plzeň a pro své starší příbuzné takto zajišťují nákupy a další pomoc. Našim starším občanům také často radíme, jak si doma vyrobit roušku, jak ji dezinfikovat a především se snažíme seniory přesvědčit, aby zůstali doma, my půjdeme místo nich. Také jsme poskytovali několik krizových intervencí, kdy například pánovi zemřela manželka a pro něho je současná situace velmi těžká. Na našem Kontaktním centru si se seniory často jen povídáme, když se cítí sami a potřebují si s někým promluvit či poradit se,“ dodala Karolína Vodičková.
Díky Kontaktnímu centru se daří přesvědčovat seniory, aby v těchto dnech z domu vycházeli jen minimálně a vše nutné jim město Plzeň díky dobrovolníkům zajistilo. Pracovník centra si volajícího vyslechne, poradí mu, poskytne i psychickou podporu. V případě, že dotyčný něco potřebuje, tak pracovník zaznamená požadavek a následně vyšle dobrovolníka, aby úkol splnil. V případě nutnosti výjezdu dobrovolníka bude klient telefonicky informován, v jakém čase se u něj dobrovolník přihlásí, a bude mu sděleno jméno a číslo dobrovolníka. Když se bude jednat o nákup, klient si připraví seznam a finanční obnos, který dá do obálky. Dobrovolník se prokáže průkazem, zajede pro nákup, předá ho klientovi a vrátí zbylou finanční hotovost. Centrum bude fungovat až do odvolání.
„Chtěli bychom tímto požádat Plzeňany, aby se rozhlédli po svém okolí, zda v něm není někdo, kdo potřebuje pomoc a podporu. Pokud o někom takovém víte a nejste schopni mu sami zajistit pomoc a podporu, můžete na něj upozornit právě pracovníky našeho nového centra,“ vyzvala náměstkyně primátora Eliška Bartáková, která má na starost oblast sociálních věcí. Projekt funguje ve spolupráci s magistrátním odborem sociálních služeb.