Stavební povolení na Carimex je z roku 1997. Plzeňský podnikatel objekt bez povolení výrazně zvětšil o několik přístaveb a o horní tři patra. Poté nedostavěný objekt chátral a začalo několik soudních sporů na určení vlastnictví pozemků. "Ale žádný stavební úřad a žádný soud to nedokázal vyřešit. Je to čtvrt století, to je strašné. Ale teď máme na stole dohodu. Je na zastupitelích, jestli ji akceptují," uvedl primátor Plzně Pavel Šindelář.
Podle něj je kompletně připravený návrh a do konce tohoto týdne bude hotové usnesení a důvodová zpráva po zastupitele, pro něž je naplánovaný seminář 4. května. "Na zastupitelstvu 9. května se bude schvalovat velká dohoda o narovnání a spolupráci, která zahrnuje řadu dalších dohod, protože se netýká jenom města, ale i třeba vodárny, která má v území sítě a nemá k nim smluvní titul, což bylo také předmětem sporů. Ale tohle vše máme dnes dohodnuté," uvedl primátor. Podle něj je dohoda založená na velmi jednoduchém principu. "Chtějí v území postavit byty, kanceláře a obchodní centrum (s názvem Úslava) a k tomu potřebují také městské pozemky. A my chceme, aby ta ostuda už konečně zmizela," řekl.
Developeři mají dvě možnosti. "Pokud chtějí získat rychle pozemky, tak když zboří Carimex, tak jim je hned prodáme. Pokud budou čekat na vydání územního rozhodnutí na první etapu, tak pak už také musí směřovat k demolici. Bez demolice pozemky neprodáme," uvedl primátor. Maximální doba, dokdy musí torzo zmizet, jsou dva roky od uzavření dohody. Město má stejnou dobu na změnu územního plánu, aby se tam mohly postavit byty.
"Smluvními stranami jsou město, Vodárna, InterCora a dvě firmy, které vlastní Carimex (firma RP Letná, která získala předloni polovinu plochy, zbytek drží město), a sousední Citroën (firma MS Letná)," uvedl Šindelář. Hlavními investory jsou InterCora a také BC Real, který se soustředí na byty u řeky a nebude smluvní stranou dohody. Rozsáhlá zástavba zahrne kromě Carimexu i pozemek současné myčky aut, servisu a prodejny automobilů Citroën a obchodu Akuma. "Vše by mělo jít k zemi a měl by tam vzniknout úplně nový projekt," dodal primátor. Územní studie lokality, kde vzniknou také povrchová i podzemní parkoviště a zeleň, už město projednalo.
"Chceme to (zdevastované torzo) zbourat a chceme tam stavět," řekl jednatel InterCory Ivan Hlaváček. Nejzazší termín pro bourání je příští rok, výstavba začne o rok později. Problémem místa jsou vodovody a kanalizace, které nejdou přeložit a nesmí se na nich stavět.
čtk