Cedule s černým M ve žlutém kruhu byly dosud na 120 kilometrech ze 450 km silnic I. třídy v kraji. Od července k nim přibude dalších 70 kilometrech. "Dlouhodobě jsme usilovali o to, aby nebyly zpoplatněné jen silnice I/26 a I/20, chtěli jsme zpoplatnit i silnici I/22 v úseku Horažďovice - Domažlice I/27 v úseku Klatovy - Plzeň," uvedl Pakandl. Ministerstvo podle něj slíbilo, že nejprve vyhodnotí, zda se po zpoplatnění prvních dvou úseků doprava přesune jinam, hlavně na silnici I/27, čehož se obávaly dotčené obce.
Hodnocení zpozdila pandemie koronaviru. Loni v prosinci ale vyšla vyhláška se seznamem úseků, které budou zpoplatněné od 1. července. "Vyšli nám částečně vstříc. Takže teď úvahy o tom, že by byla silnice I/22 z Horažďovic do Klatov objízdnou trasou za zpoplatněnou silnici I/20 do Plzně padají, protože jsou obě komunikace z Jihočeského kraje do Plzně zpoplatněné," řekl. Také kamionům jedoucím z Německa na Domažlicko už se nevyplatí jet místo po zpoplatněné silnici I/26 na Všeruby a dál Kdyni, Klatovy a Plzeň, protože budou platit mýto z Klatov do Plzně. "Takže 80 procent této alternativní trasy už bude zpoplatněno a nevyplatí už se objíždět ani silnici I/26," řekl.
Plzeňské Ředitelství silnic a dálnic začne podle ředitele Miroslava Blabola příští týden osazovat odpovídající dopravní značení na silnicích I., II. a III. třídy a značky na výjezdu z obcí, které budou upozorňovat na mýto pro nákladní automobily.
Podle Pakandla vychází ze všech sčítání, že doprava postupně roste o deset až 20 procent na všech komunikacích. Nejvíce je to vidět na I/27 v Přešticích, v polovině trasy Plzeň - Klatovy.
"Rozsah zpoplatnění byl dlouhodobě projednávanou věcí od roku 2017 a 2018. Nejdříve jsme chtěli zahrnout i některé komunikace II. a III. třídy, ale tam MD řeklo, že to není ekonomicky výhodné a že to budou pouze silnice I. třídy," řekl Pakandl. Plzeňský kraj požadoval zpoplatnit ještě úsek silnice I/22 z Klatov do Domažlic. "Řekli nám ale, že tam není spatřován dostatečný nárůst intenzity dopravy," uvedl. Zpoplatněný nebude ani část I/27 z Klatov do Železné Rudy a státní hranici, která je pro kamiony náročná, protože vede horskou oblastí.
čtk