"Chceme využívat původní areál tak, jak ho armáda historicky využívala, tedy něco kolem 390 hektarů," řekl. Logistická základna bude podle Hlaváče primárně pro AČR. "V případě vojenských krizí, které se budou dotýkat bezpečnosti České republiky, bude využívána i jednotkami aliančních zemí (NATO)," uvedl. Jednalo by se o sklady, administrativní budovy a případně objekty pro dočasné několikadenní ubytování. Podle Hlaváče by v Líních trvale působilo 100 až 200 vojáků, kteří by zabezpečovali fungování letecké záchranné služby a praporu aktivních záloh.
Z 390 hektarů, které chce armáda využívat, patří zhruba desetina okolním obcím. Jednání s obcemi budou pokračovat. "Zásadní je pro nás rozhodnutí soudu, které se předpokládá na konci března, a jakmile ho budeme mít, tak budeme dál jednat a připravovat využití letiště a naší spolupráci," uvedl Hlaváč. Podle dostupných informací by mělo proběhnout poslední stání sporu mezi ministerstvem obrany a současným nájemcem, firmou PlaneStation, u Krajského soudu v Plzni 27. března. Soud by měl rozhodnout o vypovězení nájemní smlouvy a firma by měla přestat areál využívat.
"Až bude rozhodnutí soudu a majetek opět převezmeme do vlastního užívání, tak musíme zjistit jeho stav. Určitě tam budou nutné sanace, máme informace, že tam nějaké (ekologické) zátěže jsou," uvedl Hlaváč. AČR bude podle něj jednat se zástupci leteckých škol a se soukromými piloty, které jsou ve smluvním vztahu s firmou PlaneStation. "Určitě jim navrhneme nějakou spolupráci dál. Nikoho vyhánět nebudeme, jako armáda se chceme chovat jako dobří sousedé a takto chceme přistupovat ke všem jednáním," uvedl.
Na letišti v Líních u Plzně měla vzniknout továrna na baterie do elektroaut za 120 miliard Kč. Koncern Volkswagen ale loni v listopadu Líně odmítl a vojáci se rozhodli je dále rozvíjet. Vláda ale musí ještě zrušit usnesení z července 2022 o stavbě strategické zóny pro tzv. gigafactory, která počítala s rušením letiště. Měla by o tom jednat v brzké době.
Téměř 2,5kilometrová přistávací dráha v Líních zůstane, podle Hlaváče je základním předpokladem, proč armáda chce areál využívat. "V logistickém centru ale nebudou přistávat jenom letadla. Máme tam i pozemní infrastrukturu a železniční trať," uvedl Hlaváč. Podle něj se obce nemusí obávat výrazného zvýšení pozemního nebo leteckého provozu. Logistické centrum, o jehož podobě AČR jedná s aliančními partnery, by zaujímalo největší část plochy. Ta zůstane prázdná a budou se tam případně navážet kontejnery, stany a další, řekl.
Podle Hlaváče dnes obce přivítaly, že armáda chce využít jen prostor původního letiště, tedy 390 hektarů. Podle stále platného krajského územního plánu, tedy zásad územního rozvoje, je tam stále vyčleněno 700 hektarů pro průmysl. Kraj teď začal pracovat na změně územního plánu číslo 6 a vybírá jejího zhotovitele. Do změny bude vkládat požadavky také armáda.
"Chtěli jsme vědět, co tam stát zamýšlí a zajistit si, že ať tam bude cokoliv, tak to nebude rušit lidi a odříznou se průmyslové zóny pod a nad letištěm," řekl po jednání starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Dobrou zprávou podle něj je, že se armáda vejde do historicky daného areálu letiště a nerozšíří se do okolí. "Dále potvrdila, že v žádném případě nechce průmysl v sousedství, což je pro zázemí našich obcí velké uklidnění," uvedl. Sobotka doufá v rychlé projednání změn krajského územního plánu.
Obce by chtěly, aby armáda vybudovala okolo letiště zelené pásy. Z 390 hektarů, které chce rozvíjet, mají obce asi deset procent pozemků různě rozmístěných, které podle Sobotky brání tomu, aby tam vznikl souvislý areál větší než 30 hektarů. "A bez našeho souhlasu tam za těchto okolností nemůže být provozováno letiště," uvedl. Některé obce budou jednat o směnách o prodejích, ale Dobřany preferují dlouhodobý pronájem.
Podle Sobotky zatím nikdo přesně neví, co v areálu vznikne. "Do konce roku mají skončit konzultace s vedením NATO, která by měla říct, co přesně po nás spojenci požadují. Nepočítá se tam ale s kasárnami pro tisíce lidí," uvedl Sobotka.
Série individuálních schůzek s obcemi a jednání o dopravní infrastruktuře budou po Velikonocích. Obce preferují stavbu jižního sjezdu z dálnice, který je klíčový pro Novou Ves a Líně. Sobotka ještě dodal, že ve hře stále zůstává obchvat Dobřan.
Zdroj: ČTK