Firma Zdeňka Havelky Obytňáky Plzeň z Kyšic registrovala loni až o 40 procent vyšší poptávku po nových vozech, která pokračuje i letos. "Přitom v lednu jsme nikdy objednávky neřešili," řekl. Ovlivňují to určitě zavřené hotely a fakt, že se lidé nechtějí shlukovat. Hlavní objednávky začaly v srpnu, výroba trvá pět měsíců. "Vozy střední třídy pro pět lidí, dobře vybavené, motoricky kvalitní, se zateplenou nádrží a markýzou, stojí 1,2 až 1,4 milionu," uvedl Havelka. Firmy je teď nestačí vyrábět. "Máme zastoupení Sunlightu, který je až do srpna vyprodán. Všichni dělají z 95 procent na objednávky. Padesát vozů bych nikde nedostal," řekl.
Vozy také půjčuje. "Od dubna jsme je měli všechny pryč. Také na zimu mám vyprodáno," uvedl Havelka. Běžná sazba je 3500 korun na den. "Není to nejlevnější dovolená, ale je to o zážitcích a o stylu života," řekl.
České kempy podle Havelky ještě nejsou tak dobře vybavené jako střediska v Rakousku, Maďarsku a Itálii. "Dobře jsou na tom Krkonoše, začíná se zmáhat Šumava," řekl. Jde o Modravu, Horskou Kvildu a Železnou Rudu. Díky boomu budou kempy investovat. "Korona poptávku zvedla minimálně o 50 procent" uvedl. Firma letos nezdraží půjčovné ani nová auta.
V Železné Rudě, největší rekreační oblasti Plzeňského kraje, bylo přes svátky obytných vozů přes 100. "Všude bylo dost obsazeno," uvedl starosta Filip Smola. Podle něj je velký autokemp na začátku města velmi dobře vybavený pro obytná auta a parkování není drahé. Stojí 100 až 110 Kč na den a 70 korun na dospělého. Město má také vlastní bezplatné parkoviště na kaskádách, kde ale chybí zázemní.
"Bylo tu asi 30 posádek, letos evidujeme 30procentní nárůst, protože je to teď jediná možnost, jak u nás trávit dovolenou. Když bude sníh na běžky a skialpipng, tak zájem bude, teď hlavně o víkendech," řekl provozovatel Autocampu Železná Ruda Pavel Hrach.
Na Železnorudsku bylo koncem roku úplně plno. "Na sjezdovkách bylo ale více lidí, než kdyby skiareály běžely. Šílené bylo, co se dělo na Čertově jezeře, kde jsme měli v jednu chvíli 300 lidí na ledové ploše. Nejhorší to bylo Nad Nádražím, kde se lidé vyváželi po veřejné komunikaci nahoru autem a pak na lyžích sjížděli," uvedl Smola.
"Počet karavanů se v ČR výrazně zvyšuje. Češi jsou raději vlastníci, ale je tu velké množství půjčoven," řekl Plzeňan Marcel Mourek, šéf Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), který obytný vůz vlastní. Češi si podle něj teprve zvykají na výhody těchto vozů. Upozornil ale na to, že obytná auta jsou nebezpečná za jízdy. Lidé také výrazně podceňují pohybující se předměty v autě. Velmi nebezpečné jsou pobíhající děti. Měly by sedět v sedačce. "Dále je nutné důsledně sledovat váhu vozu a boční vítr a jednou za dva roky zkontrolovat rozvody plynu," uvedl. Jízda na kluzkém povrchu je pro zkušené řidiče.
Vozy staré 20 až 30 let se prodávají kolem 150.000 korun, desetileté obytné auto stojí kolem půl milionu a neztrácí příliš na hodnotě. "Provoz stojí hodně peněz, na dovolené se neušetří," uvedl Mourek.
"Přes svátky jsme měli úplně vyprodáno," uvedl Jiří Volf z firmy obytnývůz.cz, která má půjčovnu a servis. Potvrdil, že auto vydrží týden bez problémů v minus 20 stupních. Vozy půjčuje za cenu od 2500 do 3000 Kč na den, v létě do 4000 Kč podle typu, délky pronájmu a sezony.
čtk