V roce 2019 navštívilo expozice galerie 33.006 lidí, loni jich bylo 12.704. ZČG se ale jako jedna z prvních v ČR zaměřila na on-line aktivity. Od 3. dubna spustila portál, kde prezentuje výstavy, sbírky a doprovodné programy. Virtuálních návštěv zaznamenala loni galerie 26.662. Tržby klesly z předloňských 969.771 Kč na 317.638 korun, řekla Darebná.
Poprvé se galerie musela zavřít od března do května. "Návrat návštěvníků byl velmi rozpačitý. Během června se galerie pomalu vracela ke svému programu a v létě se uskutečnilo několik kulturních pořadů, příměstské tábory a tvůrčí dílny. Výstavní program se upravoval, prodloužily se výstavy a dvě plánované se přesunuly do dalších let," uvedla mluvčí.
Citelně zasáhla galerii podzimí vlna pandemie. Dotklo se to zejména nejvýznamnější a nejnáročnější výstavy posledních let - Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh, na níž autoři pracovali několik let. Obsahuje přes 80 vzácných středověkých děl z českého území i ze zahraničí. Madona z katedrály sv. Bartoloměje je po staletí nejuctívanějším uměleckým dílem v Plzni. Než skončí velká rekonstrukce katedrály, měla být madona na čas součástí výstavy. "Nyní usilujeme o prodloužení zápůjček děl a doufáme, že se nám podaří výstavu konečně ukázat veřejnosti v plné kráse," řekl ředitel ZČG Roman Musil.
Výstavu mohli lidé vidět jen 24 dní. Galerie se v prosinci otevřely na 15 dní, od 18. prosince se opět zavřely. Díky výjimečnosti výstavy ZČG získala jako jedna ze čtyř institucí v ČR výjimku na její pokračování. Trvalo ale jen devět dní, než se galerie zavřely 27. prosince bez výjimek, což platí dosud, dodala Darebná.
čtk