Filmový festival Finále Plzeň vstoupil do druhé poloviny

Zveřejněno v Kultura
Od - pondělí, 27. září 2021 10:15
Filmový festival Finále Plzeň vstoupil do druhé poloviny Foto: Finále Plzeň

Hynek Čermák, Jitka Schneiderová, Daniela Kolářová, Igor Bareš, Matouš Ruml, Eliška Křenková, Alena Doláková, Antonie Formanová, Barbora Poláková. To je jen malý výčet hvězd českého filmového plátna mohli osobně vidět návštěvníci filmového festivalu Finále Plzeň. Přehlídka 109 filmů včetně 13 premiér a předpremiér vstoupila v pondělí do své druhé poloviny.

34. ročník festivalu začal v pátek lavnostním zahájením, kterého se zúčastnila celá řada osobností společenského a kulturního života včetně početné delegace k zahajovacímu animovanému filmu Moje slunce Mad, který měl na Finále svoji předpremiéru.

V sobotu se s velkým ohlasem se setkal snímek Jedině Tereza, který byl vyprodaný, či černobílý debut Šimona Holého s Alenou Dolákovou v hlavní roli Zrcadla ve tmě. Na programu byla také projekce snímku Všichni dobří rodáci ve zrekonstruovaném statku U Matoušů v Plzni Bolevci či afeter party v klubu MōōVEMENT, na které vystoupili Méta Monde & YOGA kolektiv DJ´s. Unikátní počin si připsal na konto režisér Vít Klusák se synem. Z Prahy se do Měšťanské besedy vydali pěšky.

Velký úspěch sklidil v neděli vyprodaný film Radky Třeštíkové Anna. Téměř plný velký sál také ocenil snímek Chyby, který přišla uvést čtyřčlenná delegace v čele s herečkou Pavlou Gajdošíkovou a režisérem Janem Prušinovským. Film Minutu věčnosti zase osobně dorazil představit režisér Rudolf Havlík s herečkou Martinou Babišovou.

Držitelé Zlatých ledňáčků budou známy ve středu 29. září večer. Celkem v pěti soutěžních kategoriích se představí čtyři desítky snímků. Cena vstupenky na jeden snímek je 100 korun.

Tipy na pondělí:
JoNáš, 20 hodin, Alchymická dílna
Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního celovečerního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jeho tvůrčí metodu poodkrývají Jan Daňhel a Adam Oľha, kteří s mezinárodně uznávaným autorem filmů, grafik, plastik a neortodoxních myšlenek strávili tři roky. Hravý, asociativní a taktilní portrét doplňují pohledy kolegů a přátel. Prostřednictvím vzpomínek, snů a archivních záběrů pak filmem prostupuje umělcova manželka a múza Eva.

Kinosál, 17.30, Spící město
Život čtyř sourozenců se jednoho rána osudově změní. Jejich rodiče podlehli podivné spánkové epidemii, která postihla všechny, kteří mají děti. Svět ovládli dospívající, bezdětní a děti v nových pořádcích i záhadně mizí. Mysteriózní thriller Dana Svátka podle stejnojmenné předlohy Martina Vopěnky.

Divadlo Dialog, 17. 30, Meze + Slepice a kostelník (sekce Manipulace mocí aneb Dezinformace v audiovizuální tvorbě)
Meze:
Teprve v posledních deseti letech se u nás věnuje pozornost tragickým osudům statkářů, které komunisté označili za kulaky, obrali je o majetek, často je věznili a celé jejich rodiny vyhnali z domovů. Rodina Jana Sedláčka, jejíž členové odnepaměti hospodařili na valašských kopcích, má trochu jiný příběh. Janovi rodiče byli po únoru 1948 donuceni ke vstupu do JZD, odkud se jim však zakrátko podařilo odejít: měli malé hospodářství, žádné velké majetky, byli tehdy postradatelní. Tlak na soukromníky však začal záhy opět sílit. Dědic hospodářství Jan Sedláček vzdoroval komunistické zemědělské politice skoro třicet let, až se nakonec dostal do situace, kdy mu úřady i dvakrát do roka vyměňovaly půdu za horší a horší. Nakonec ustoupil – ovšem v době, kdy už pět let ukrýval ve své sýpce zakázanou náboženskou literaturu a rozšiřoval na Valašsku Chartu 77.

Slepice a kostelník:
Prostoduchý kostelník Kodýtek se nechá vesnickým boháčem získat pro záškodnickou činnost. Kvůli svému zmatkářství je ale brzy odhalen a dožínky jsou zachráněny. Venkovská veselohra Oldřicha Lipského a Jana Strejčka byla první poválečnou rolí komika Vlasty Buriana. Partnery archivní sekce Manipulace mocí jsou Deník N a Paměť národa.

Foto: Finále Plzeň