„Tradice Filmového festivalu Finále trvá téměř 40 let, jde o jeden z nejstarších plzeňských kulturních festivalů, kontinuálně podporovaný statutárním městem Plzeň. Letošní ročník vyjma kinematografie představí i televizní a internetovou produkci, diváci budou moci zhlédnout kolem stovky českých snímků, včetně řady premiér filmových novinek. Cením si toho, že v Roce české hudby 2024 a jako připomínku 200. výročí narození významného českého skladatele Bedřicha Smetany, který strávil svá studentská i tvůrčí léta v Plzni, si mohou návštěvníci festivalu před televizní premiérou v roce 2025 užít uvedení očekávaného životopisného snímku Smetana,” říká radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče Eliška Bartáková.
„Těší mě, kolik se nám každoročně daří do našeho programu získat premiér a předpremiér a že naši návštěvníci mohou být prvním publikem, které nové filmy či seriály vidí. Svědčí to o vysokém kreditu, který festival mezi tvůrci má. Jsem ráda, že k nám filmaři i diváci mají takovou důvěru a opakovaně se k nám vrací,”uvádí ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová.
V soutěži hraných a animovaných celovečerních filmů uvede festival v předpremiéře film Kristiny Dufkové Život k sežrání, jehož světová premiéra proběhla na festivalu v Annecy a české publikum ho vidělo už na karlovarském filmovém festivalu. V české premiéře můžete vidět civilní snímek debutujícího Vojtěcha Strakatého After Party, který výrazným způsobem reprezentuje hlas mladé generace a reflektuje obavy, s nimiž se potýká. Film byl na jednom z nejvýznamnějších mezinárodních festivalů, v Benátkách, zařazen do sekce Orrizonti Extra.
Zahajovací film letošního ročníku, Rok vdovy, čeká na Finále premiéra světová. Veronika Lišková, ceněná dokumentární režisérka, se se spoluscenáristou Eugenem Liškou v tomto svém hraném debutu inspirovala deníkovými zápisky Zuzany Pokorné. Ta v nich popisovala šok ze ztráty blízkého člověka i vyčerpávající boj s byrokracií, s nímž se pozůstalí často potýkají. Režisérka Lišková spolu s Pavlou Beretovou v hlavní roli citlivě, bez patosu a klišé, přibližují hrdinčin vnitřní svět a spolu s ní nás provádějí jednotlivými fázemi truchlení.
Další předpremiérou je snímek Od marca do májadebutujícího režiséra Martina Repky. Oproti tradičním rodinným dramatům, zkoumajícím dysfunkční vztahy mezi členy rodinného společenství, tento film předkládá publiku intimní portrét jedné rodiny, jejíž vztahy jsou prodchnuté vzájemnou láskou, respektem a vřelostí a obohacené o jejich vnitřní duchovní bohatství. Snímek si z karlovarského festivalu, kde soutěžil v sekci Proxima, odvezl Zvláštní uznání poroty.
Soutěž dokumentárních filmů nabídne dvě předpremiéry. Portrét mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové ve snímku Ještě nejsem, kým chci být režisérky Kláry Tasovské sklidil nadšené ohlasy na premiéře na Berlinale.
Dokument Ta druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochové zachycuje neviditelný život zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Inspirovala ji vlastní zkušenost, a doufá v zažehnutí celospolečenské diskuze.
V soutěži studentských krátkometrážních filmů uvede festival ve světové premiéře snímek Chata, režisérky Elišky Přádové, která se po dvou letech vrací na Finále Plzeň s dalším ponorem do hlavy mladé ženy v psychicky zátěžové situaci. Další premiérou, tentokrát českou, je Plevel – film Poly Kazak, který byl letošním českým zástupcem na MFF v Cannes a potvrdil tak silnou tradici současné české animace. Pro režisérku se přitom nejednalo o první úspěch – se svým studentským filmem Toro! již vyhrála cenu na MFF v Bilbau.
V sekci První úlovek se letos sešlo hned 15 pozoruhodných děl. Malý pán se po devíti letech vrací na plátna kin, ale už stihl vyrůst. Nové loutkové dobrodružství Radka Berana Velký pán si užije celá rodina.
V předpremiéře festival uvede novou společenskou komedii Jana Hřebejka Výjimečný stav o žárlivém reportérovi (v podání Ondřeje Vetchého) a také o tom, jak těžké je dnes rozeznat dezinformace.
Ve snímku Nebelkind: Konec mlčenírežisérky Terezy Kotyk, který byl natočen v rakousko-české koprodukci, sledujeme příběh Rakušanky Hany, chovatelky vlků, která se, když jí jeden z nich uprchne, za ním vydá přes hranice do České republiky, a nečekaně se tak vrací na místo, z nějž byla její rodina po roce 1945 násilně vysídlena. Režisérka se při tvorbě inspirovala životním příběhem vlastní rodiny a do stěžejních rolí obsadila mj. Kláru Melíškovou, Elizavetu Maximovou a Karla Rodena.
Viktor Tauš adaptoval pro filmové plátno mimořádnou divadelní inscenaci Amerikánka, inspirovanou skutečným příběhem, a vycizeloval ji v esteticky působivou audiovizuální rozkoš – mimo jiné s přispěním kamery Martina Douby, střihu Aloise Fišárka a scénografie Jana Kadlece. Na Finále bude uvedena v předpremiéře.
V předpremiéře či premiéře si můžete užít i dokumenty, které otevřou zajímavá témata z různých oblastí. DokumentArchitektura ČSSR 58–89 v režii Jana Zajíčka a podle námětu Vladimira 518 poskytne doslova nový pohled na některé známé budovy z druhé poloviny 20. století, jejichž podoba se stala tak trochu samozřejmostí. Dokument měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, kde publikum velmi zaujal.
Dalšími čerstvými dokumentárními úlovky jsou Identita – příběh českého grafického designu režisérské dvojice Kateřina Mikulcová a Petr Smělík, který vychází z oblíbeného cyklu České televize a na Finále ho čeká světová premiéra a titul Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové (již tradičně ve spolupráci s Olgou Malířovou Špátovou), jenž je portrétem jedné doby, vztahu a tvorby. Režisérka v něm sleduje životní příběh česko-německé novinářky a spisovatelky Dani Horákové, signatářky Charty 77, a jejího manželství s významným filmovým režisérem československé nové vlny Pavlem Juráčkem.
Krátkometrážní snímek Bomba jeprvním hraným počinem dokumentaristy Víta Klusáka. V hlavních rolích se objeví Klára Melíšková, Alžběta Malá, Miloslav König, ale také řada herců z plzeňského divadla Dialog. Režisér v něm rozehrává situaci, že na plzeňských vánočních trzích je bomba. A nejedná se o čistou fikci – Klusák ji kombinuje s dokumentárními prvky sobě vlastními…
Ještě před premiérou v České televizi, která proběhne v roce 2025, si na velkém plátně mohou diváci vychutnat životopisný snímekSmetanas Václavem Neužilem v titulní roli významného českého skladatele a dirigenta, jehož dvousté výročí narození si v letošním roce připomínáme. Nebo též nový projekt režiséra Tomáše BařinyKotrmelce pana herce, v němž se nadšení studenti (Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska) pokoušejí zorganizovat ambiciózní, leč amatérský regionální festival. A všechno se tak trochu hroutí hned s příjezdem hlavní hvězdy, věhlasného herce Bořivoje Vojana v podání Tomáše Töpfera.
Ve světové premiéře se představí i první dva díly Náhradníků – připravovaného seriálu televize Prima. V příběhu scenáristky a režisérky Alice Nellis ztvárnili Jana Plodková a Kryštof Hádek bezdětný manželský pár, který se v touze po rodině rozhodne uchýlit ke komplikovanému procesu náhradního mateřství. Krátkometrážní dobové drama Krajanrežisérů Pavla Sýkory a Viktora Horáka se pak probojovalo do výběru prestižní soutěže americké Akademie filmového umění a věd, známé jako studentský Oscar. Tento rok je Krajan jediným českým zástupcem a historicky prvním hraným filmem z Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku (FAMO), který se dostal takto daleko. Film byl vybrán z celkem 2 683 přihlášených snímků a postoupil mezi finálovou sedmičku.
Krátký dokument Voda v Africe diváky formou cestopisu přivede do prostředí afrických savan, nekonečných pouští, horských masivů i pod hladinu oceánu, aby vám nabídl jedinečnou perspektivu na problematiku pitné vody, jejíž permanentní zajištění je výsadou a nikoliv samozřejmostí. Festival ho uvede ve světové premiéře.
Předtím, než se objeví na Voyo druhá série Krále Šumavy – Nepřítel lidu, bude její část uvedena i na Finále. Po Davidu Ondříčkovi přebral režijní otěže Damián Vondrášek, který před dvěma lety zaujal oceňovaným seriálem Pět let. Král Šumavy je inspirován skutečným příběhem Josefa Hasila, který se již pokusilo zpracovat vícero tvůrců, mimo jiné Karel Kachyňa a Kristina Vlachová. V předpremiéře mohou diváci také vidět další připravovanou novinku z produkce Voyo Originál - ukázku ze série Studna v režii Terezy Kopáčové. V tragickém příběhu rodiny Jelínkových z roku 1968 ze středočeských Vonoklas se objeví David Švehlík, Johana Matoušková a Filip Červenka.
Vstupenky na jednotlivé filmy mohou filmový příznivci pořizovat za 110 korun