Návštěvníci uvidí například inscenace ruského režiséra Dmitrije Krymova, předního polského režiséra Jana Klaty, polské režisérky Katarzyny Kalwatové nebo slovenské inscenace v režii Petry Tejnorové a Michala Vajdičky. „Mám velkou radost, že v režisérských osobnostech Jana Klaty a Katarzyny Kalwat přivážíme špičky současného polského divadla. Dmitrij Krymov před čtyřmi lety s inscenací Bez věna sklidil velký úspěch. Letos se vrací s další inscenací, která rozbíjí obvyklý pohled na ruskou klasiku. A navíc také jako tvůrce, který musel opustit svoji vlast, kde se stal personou non grata, protože ihned po přepadení Ukrajiny veřejně protestoval,” uvedl ředitel festivalu Jan Burian.
Gdaňské divadlo Teatr Wybrzeze přiveze do Plzně interpretaci antického dramatu Trójanky o válce, osudu žen a barbarství vítězů režiséra Jana Klaty, který byl mnohokrát oceněn za originální a progresivní interpretace divadelní klasiky. „Kromě Polska Klata režíruje po celé Evropě, včetně Prahy, a je znám i divákovi našeho festivalu. V jeho inscenacích se odráží režisérův nonkonformní, často provokativní postoj i silná společenská a politická angažovanost,” vysvětluje Dora Štědroňová.
Dvě polské scény, krakovský soubor Teatr Łaźnia Nowa a Nowy Teatr z Varšavy, přijedou s inscenací Návrat do Remeše režisérky Katarzyny Kalwat. Inscenace vychází ze slavné knihy francouzského sociologa Didiera Eribona. „Vypráví příběh samotného autora, který se kdysi z dělnického prostředí Remeše odstěhoval do Paříže, prošel coming outem, společensky postoupil – a teď, po otcově smrti, se vrací do rodného města a poměrů, ze kterých vzešel. Návrat do Remeše je jakousi osobní zpovědí a zúčtováním,” líčí Michal Zahálka.
V hlavních rolích inscenace Děti na motivy povídek Boženy Slančíkové Timravy v režii Michala Vajdičky se představí slavná generace herců Slovenského národného divadla v čele s Emílií Vášáryovou a Emilem Horváthem, po jejich boku pak nejmladší členové souboru. „Tentokrát se tandem Daniel Majling – Michal Vajdička nechal inspirovat povídkami U Kanátov a Žiadna radosť, které spojuje tradičně nesentimentální Timravin pohled na rodinné i společenské vztahy, v tomto případě zaměřený na téma rodičů a dětí,” přibližuje Jitka Sloupová.
Zvolenské Divadlo Jozefa Gregora Tajovského představí v Plzni dokumentární inscenaci Jsme krajina / Příběh lidí, přehrady a času českých tvůrkyň Petry Tejnorové a Marty Ljubkové o vodním dílu Slatinka na středním Slovensku. To sice nestojí, ale jeho budování představuje ekologický a hlavně společensko-politický odraz toho, jak žijeme. „Je to drama občanské zodpovědnosti, individuálních osudů, drama řeky a jejího údolí. Inscenace dává prostor všem stranám konfliktu, ale také samotné přírodě a účinkujícím hercům a herečkám. Výsledek je jevištní esejí o krajině, jíž jsme všichni součástí,” doplňuje Michal Zahálka.
Domácí soubory v rámci hlavního programu představí výběr z toho nejlepšího, co vzniklo na domácích scénách za uplynulou sezonu. „Výběr domácích inscenací reflektuje ve zvýšené míře složitost života na této planetě i jejích politických důsledků,“ uvádí dramaturg Jan Kerbr.
Z Prahy se představí Divadlo Na zábradlí, které uvede inscenaci Vzkříšení (režie Jan Mikulášek) dle stejnojmenného Tolstého románu v moderní, typicky úsporné úpravě německého dramatika a režiséra Armina Petrase. Režisér Jiří Austerlitz a skupina Boca Loca Lab představí voicebandovou stylizaci Máchova Máje, ve které čtveřice herců virtuózním způsobem přechází od sborů k niterným sólovým výpovědím. Divadlo Minor potěší nejen nejmenší diváky zpracováním tradiční pohádkové předlohy Dlouhý, Široký a Bystrozraký (režie Robert Smolík) na zmenšeném kukátkovém jevišti a s loutkami vedenými Antonií Formanovou, jejíž civilní projev vtipně kontrastuje s pohádkovým textem. Divadlo v Dlouhé přiveze komorní inscenaci Sodoma komora (režie Hana Burešová) inspirovanou povídkou Johannese Urzidila Poslední zvonění o příběhu dvou sester-služek z doby protektorátu. Divadlo Letí uvede satirickou komedii Džípy (režie Martina Schlegelová) sledující tragické události, jež se odehrály na jednom mnichovském úřadu práce a které svět nezaznamenal kvůli právě probíhajícímu finále Ligy mistrů. Dejvické divadlo přiveze nejnovější hru Fifty autora i režiséra Petra Zelenky, která vypráví o tom, jaký masakr napáchal v roce 2018 výsledek druhého kola prezidentských voleb v Čechách v životě Davida Prebingera, architekta na volné noze, neúspěšného organizátora švédských trojek, čerstvě rozvedeného neúnavného glosátora doby a smolaře s dobrým srdcem. Ivan Trojan získal za roli Davida Cenu kritiky za nejlepší mužský herecký výkon a Fifty se stalo nejlepší poprvé uvedenou českou divadelní hrou loňského roku.
Brněnské Divadlo Husa na provázku představí inscenaci Jiřího Havelky Vykouření, ve které se s nadhledem vrací k pět let staré divadelní kauze, v níž údajně Ježíš na jevišti znásilnil muslimskou ženu, což pobouřilo hnutí Slušní lidé, Dominika Duku i brněnské politiky. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy přiveze scénickou koláž Audience a Příjem (režie Břetislav Rychlík). Příjem je „pokračování“ Havlovy proslulé aktovky Audience z pera Havlova disidentského souputníka Jiřího Dientsbiera, v němž se spisovatel Vaněk opět setkává s užvaněným pivovarským sládkem. Hradecké Klicperovo divadlo uvede v Plzni černočernou komedii Celý život nestačí (režie Jan Frič) z Podkrkonoší, kraje spiritistů. Divadlo Petra Bezruče z Ostravy ukáže inscenaci Kafkova Procesu (režie Jan Holec), ikonického díla moderní literatury, v níž pozoruhodný výtvarný rámec v černé a bílé doplňují prvky live cinema a výraznou složkou inscenace je i hudební vklad Ivana Achera. Činoherní studio Ústí nad Labem vezme diváky v humorné inscenaci Jídelní vůz autora i režiséra Davida Šiktance na cestu vlakem z Prahy do Ústí nad Labem do jídelního vozu rychlíku – v reálném čase s patřičným výhledem do ubíhající krajiny.
Domácí Divadlo J. K. Tyla do programu festivalu zařadilo aktuální politický horor a multižánrovou divadelní rekonstrukci Příliš drahý jed (režie Adam Doležal) na námět likvidace agenta Alexandra Litviněnka. Divadlo Alfa pak působivou inscenaci Putování dobrého Hanse Böhma Evropou (režie Tomsa Legierski), která získala Cenu Erik Českého střediska UNIMA.
V rámci epilogu se představí dvě pražská divadla: Divadlo Ungelt s psychologickým dramatem Brácha (režie Pavel Ondruch) s Veronikou Khek Kubařovou, Markem Němcem a Igorem Orozovičem. Činoherní klub uvede tragikomedii Babyboom (režie Ondřej Sokol) odehrávající se o Vánocích v porodnici, kde tři manželské páry očekávají narození potomka. Nestandardní reakce rodičů na chystanou událost musí zvládnout jediná zdravotní sestra, která má ovšem problémy i sama se sebou.
Hlavní program tradičně doplní sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station, bezplatná představení pod širým nebem, výstavy a diskuse.