„Skupina funguje jako jakási burza pracovních míst ve školství Plzeňského a Karlovarského kraje. Naším cílem bylo sjednotit komunikační kanál pro instituce a uchazeče ze spádových oblastí naší univerzity,“ říká proděkanka Fakulty pedagogické pro vnější vztahy a celoživotní vzdělávání Michaela Voltrová, podle které podobná platforma v západočeském regionu chyběla. Absolventi na ni mohou vkládat poptávky po volných pracovních místech a školy a další organizace zaměřené na vzdělávání a volný čas je naopak mohou oslovovat se svými nabídkami.
Skupina vznikla ve čtvrtek 21. května a za necelý týden existence získala přes 270 členů. „Školy nás často kontaktují ve snaze získat mezi našimi absolventy či ještě studenty posily učitelského sboru. Domníváme se, že facebooková skupina bude místem, kde se s nimi spojí velmi snadno a rychle,“ dodává Michaela Voltrová s tím, že z absolventů fakulty, kterých je každoročně kolem čtyř set, jich podle pravidelného dotazníkového začne ve školství pracovat 70 procent.
O nové možnosti vzájemného propojení bude Fakulta pedagogická základní a střední školy elektronicky informovat. Věří, že jim platforma pomůže řešit problémy s nedostatkem učitelů s odpovídající aprobací a kvalifikací. Tématu kvality školství se přitom Fakulta pedagogická věnuje dlouhodobě. Identifikace oborů ohrožených v Plzeňském kraji nedostatkem aprobovaných učitelů je mimo jiné obsahem čerstvé monografie pětičlenného týmu autorů Fakulty pedagogické Rozvoj oborově-didaktického výzkumu jako prostředku pro zvýšení kvality práce pedagogů v Plzeňském kraji. Podle ní vyučuje přibližně 10 procent učitelů v Plzeňském kraji předměty, pro které nemají aprobaci. V Karlovarském kraji probíhá pod vedením pedagogů bez odpovídající aprobace téměř polovina výuky na druhém stupni základních škol.
S cílem více se propojit se základními a středními školami připravuje Fakulta pedagogická také koncept takzvaných fakultních škol. Díky němu budou moci studenti vypomáhat například ve školách, které se budou třeba v důsledku nemocnosti potýkat s kritickou personální nouzí. Širší praxi studenti získají třeba i vedením kroužků, škol v přírodě nebo lyžařských kurzů. Praxe studentů na školách budou moct být průběžné a budou využívat nové formy, jako je třeba tandemová výuka. Didaktici budou více spolupracovat s učiteli z praxe a podporovat je. Intenzivnějším propojením studentů a akademiků s praxí by tak měl i model fakultních škol přispět ke kvalitě regionálního školství.