Podle náměstka primátora pro dopravu a životní prostředí Aleše Tolara zavedení trolejbusové dopravy přinese obyvatelům prvního městského obvodu na Severním Předměstí zlepšení dopravní obsluhy, snížení emisí škodlivin i hluku v ulicích. "Rozšiřování elektrické trakce na úkor té autobusové je základem konceptu dalšího rozvoje systému MHD v Plzni. Projekt je také potřebným příspěvkem k plnění závazku zvýšení podílu bezemisní dopravy dané evropskou legislativou,“ řekl Aleš Tolar.
Vůbec poprvé se veřejnosti otevřou měnírny elektrického proudu, které jsou nenápadnou, ale podstatnou součástí infrastruktury pro tramvajové a trolejbusové tratě. Pomocí transformátorů a usměrňovačů snižuji a usměrňují vysoké napětí střídavého proudu z veřejné rozvodné sítě na úroveň stejnosměrného napětí 600 voltů, který v ulicích města používají tramvajové a trolejbusové vozy. "V současnosti máme v Plzni 11 těchto zařízení, veřejnosti je však budeme prezentovat poprvé. V neděli 19. března mezi 14 až 17 hodinou zpřístupníme měnírnu Lochotín, která se nachází nedaleko autobusové a tramvajové zastávky Lékařská fakulta. Ta je velmi zajímavá svou pestrou historií stavebně technického vývoje, kdy od roku 1949 poháněla trolejbusy a bývalou pionýrskou železnici k zoo. Po přestavbě začala od roku 1980 sloužit tramvajové dopravě a v budoucnu po potřebné úpravě bude opět pohánět i trolejbusová vozidla,“ řekl Petr Vracovský, vedoucí střediska měníren PMDP. Kromě prohlídky vlastního zařízení se návštěvníci mohou těšit na výstavu starých fotografií z historie MHD a ukázku techniky určené údržbě trolejové sítě.
Na exkurzi do měnírny elektrického proudu Lochotín se mohou zájemci mimořádně svézt zvláštní předváděcí linkou číslo 9, která bude v provozu od 19. do 25. března 2023. Má trasu Doubravka, Na Dlouhých – Hlavní nádraží – náměstí Republiky – Lékařská fakulta – Nemocnice Lochotín a provoz na ní zajistí nejmodernější trolejbus Škoda s bateriovým pohonem, v jehož interiéru se mohou cestující seznámit s připravovaným projektem zavedení trolejbusové dopravy na Severní Předměstí. O víkendu bude linka v provozu v odpoledních hodinách, v pracovní dny mezi 7 až 16 hodinou, což umožní spoje využít k návštěvě Fakultní nemocnice Lochotín.
„Předváděcím provozem linky číslo 9 chceme ukázat dnešní technické možnosti moderních trolejbusů s pomocnou baterií, které již známe například z provozu na rovinatém úseku linky číslo 11 od zastávky CAN do Malesic, kde není instalováno trolejové vedení. Trolejbusová trať z centra města na Košutku je však přes 6 kilometrů dlouhá a překonává stoupání 100 výškových metrů, což v běžném provozu není možné s bateriovými vozidly zvládnout, a proto zde potřebujeme vybudovat trolejové vedení,“ vysvětlil Miroslav Klas ze Správy veřejného statku města Plzně.