Elektrokolo má těžiště jinde než standardní jízdní kolo. Je výrazně těžší než běžné kolo a brzdná dráha je proto delší. Na elektrokole je nutné brzdit přední i zadní brzdou zároveň. Elektrokola umožní dojet do míst, například v horách, kam by se jinak netrénovaní cyklisté na běžném kole dostali jen s velkými obtížemi. Často pak ale pro ně bývá problematický sjezd ze svahů a kopců. Při sjezdech pak nemusí mít dostatečný postřeh a sílu na to, aby výrazně těžší elektrokolo ubrzdili a uřídili. Bez ohledu na věk by lidé, kteří usednou na jakékoliv kolo, měli používat ochranné pomůcky, zejména cyklistickou přilbu. Pády by pak pro ně nemusely mít tak mnohdy těžké následky.
Kupující by se měl ujistit, že skutečně pořizuje elektrokolo, které splňuje kritéria pro jízdní kolo. Pokud by parametry byly jiné, nemusel by být na silnici cyklistou, ale řidičem motorového vozidla. Jedním ze zásadních kritérií je výkon elektromotoru, který by neměl přesáhnout 250 Wattů. Rychlost s dopomocí elektromotru by měla podle daných parametrů být 25 km/hod. To neznamená, že by dotyčný nemohl jet rychleji, ale elektromotor mu pomůže maximálně do této rychlosti a pak se vypne.
Nikdo by neměl zapomenout před jízdou zkontrolovat jeho plné nabití. Při výletu do přírody s nedostatečně nabitou baterií pak může dotyčný zůstat „viset“ třeba někde v horách.
Elektrokola v silniční dopravě jsou budoucností a pro města představují ekologický benefit. Jejich rozsáhlejší využití může snížit počet osobních aut a tím i objem výfukových plynů.
Autor: Silva Ema Kolářová