Zdravotnická dopravní služba Domažlické nemocnice má v běžném provozu 12 až 13 vozů. Každý měsíc s nimi najede zhruba 50 tisíc kilometrů. „Aby byly pro pacienty maximálně bezpečné a komfortní, je nutné při takovém nájezdu vozový park neustále obnovovat. Navíc nové vozy mají opět o něco úspornější motory, takže jsou i šetrnější k životnímu prostředí. Jsou to podobné důvody, jako když Plzeňský kraj pořizoval nové vlaky a autobusy. S nájezdy, které tyto dopravní prostředky mají, se vhodnou investicí obrovsky snižuje uhlíková stopa,“ uvedl hejtmanův náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek, který se účastnil předání a svěcení vozů a sám přislíbil stále se zlepšující kvalitu silnic.
Nemocnice převzala od společnosti Autocentrum Šmucler dvě sanity VW Transporter a jeden větší vůz VW Crafter. Včetně zdravotní vestavby od firmy Sicar vyšly nemocnici celkem na 4,5 milionu korun. Standardní výbavou všech sanitních vozů je transportní lůžko se samovyklápěcím a skládacím podvozkem, transportní křeslo pro vynášení imobilních pacientů například do schodů a transportní plachta pro manipulaci s pacientem ve zhoršených podmínkách. „Dále jsou zde zdravotnické potřeby první pomoci včetně defibrilátoru, máme tam kyslík, zavazadlo se standardním zdravotnickým materiálem a vozíme také porodní balíček pro případ, že by převážená těhotná žena začala rodit během cesty,“ popisuje vedoucí řidič dopravní služby Miloslav Kundrát.
Crafter má pak další speciální vybavení právě pro převoz pacientů s nadměrnou hmotností, kterých neustále přibývá. Výjimkou nejsou ani pacienti s hmotností nad 200 kilogramů, ale příležitostně je nutné převést i pacienty s hmotností nad 300 kilogramů. Ti jsou pak zpravidla navíc i imobilní.
Karoserie Crafteru je širší i delší. Do vozu se tak vejde větší lůžko s širší vakuovou matrací, které lze navíc posouvat nejen podélně dovnitř a ven z vozu, ale i příčně do strany. To, aby ho při jízdě mohli zdravotníci posunou doprostřed a mohli se k pacientovi dostat z obou stran, pokud by byla potřeba. Druhým důvodem je zlepšení jízdních vlastnosti vozu, pokud by se jednalo o skutečně velmi těžkého pacienta. Dále je vozidlo vybaveno navijákem právě pro lehčí zavezení lůžka z ulice do vozu. A ve výbavě je i takzvaný schodolez. „Umožňuje manipulaci s imobilními pacienty na invalidním nebo transportním křesle po schodech, pokud by v domě nebyl výtah nebo jiné zařízení,“ doplňuje Miloslav Kundrát.