„Jsem rád, že jsme konečně mohli zahájit tuto dlouho očekávanou stavbu. Je to poslední úsek greenway podél Vejprnického potoka, která propojí stávající úseky a cyklisty pohodlně dovede až do Nýřan. S jejím dobudováním bude mít Plzeň další cyklovýpadovku, po které by již v létě mohli dojíždět do práce první cyklisté,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Nová stezka pro chodce a cyklisty povede převážně po pravém břehu Vejprnického potoka v trase dnešní pěšiny, jen v kratších úsecích se od něj vzdaluje. "Poté ho překlene téměř dvanáct metrů dlouhou lávkou,“ popsal vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně (SVSMP) Jan Hakl.
Podle Evžena Kauckého ze SVS MP jde o hodně podmáčené místo se dvěma menšími tůněmi a prameny, proto bude pro stavbu důležité řádné odvodnění. Stavaři si tu navíc musí vybudovat brod, aby se dostali s technikou tam, kam potřebují.
„Všude, kde to je možné, bude stezka s asfaltovým povrchem ve třímetrové šíři, jen v asi stometrovém úseku, kde se městský pozemek mezi soukromými pozemky zužuje, bude stezka jen dvoumetrová. V jiném úseku vznikne také odpočívka a nově bude upravena studánka,“ doplnil Jan Kuneš ze SVSMP, který měl přípravu stavby na starosti.
Nově budovaný 761 metrů dlouhý úsek stezky pro chodce a cyklisty je součástí systému tzv. plzeňských greenways, které umožňují pohodlný a bezpečný pohyb podél plzeňských potoků a řek, jak pěším, tak cyklistům i jiným uživatelům individuálních prostředků mikromobility. V místech dříve zarostlých náletovými dřevinami teď přibude kromě stezky také deset nových javorů.
„Plzeňské greenways, jak se říká systému sportovně rekreačních tras v údolí plzeňských řek, jsou oblíbené nejen mezi těmi, kteří neradi šlapou do kopce, ale i mezi cyklisty a koloběžkáři, kteří jezdí do práce nebo do školy na kole. Umožňují totiž rychlý a plynulý pohyb, jen občas přerušený křížením komunikací. Jsou tak vhodné i pro rodiny s dětmi či seniory, kteří se na frekventované komunikace bojí vjet,“ dodala plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková ze SVSMP.
Přípravné práce již začaly, samotná stavba začne tento týden, skončit by měla počátkem letních prázdnin. Správa veřejného statku města, která pro město tuto stavbu zajišťuje, za ni zaplatí přes 9 milionů korun včetně DPH. Projekt je podpořen z fondů EU z programu Integrovaný regionální operační program 2021-2027 (IROP).