Kvůli koronavirové pandemii a uzavřením divadel na jaře i na podzim loňského roku odehrálo Divadlo J. K. Tyla (DJKT) zhruba třetinu původně naplánovaných představení. Z původně 20 avizovaných premiér a jedné obnovené premiéry se podařilo divákům představit pouze devět, jednu obnovenou premiéru a muzikálový koncert Každý má svůj sen.
Všechny umělecké soubory divadla byly nuceny během roku 2020 improvizovat a neustále měnit a upravovat hrací a zkouškové plány. "Z původně 20 avizovaných premiér a 1 obnovené premiéry se podařilo divákům představit pouze 9, jednu obnovenou premiéru a muzikálový koncert Každý má svůj sen. Většina neuskutečněných premiér byla přeložena do dalšího roku," potvzuje mluvčí DJKT Martina Drbušková.
Během uplynulého roku bylo z plánovaných 651 odehráno 241 představení, jejich průměrná návštěvnost dosáhla 88,03 %. Mnoho aktivit bylo přesunuto do on-line prostoru. Umělecké soubory podle Drbuškové celkově vytvořily 115 mimořádných projektů nebo výstupů dostupných na sociálních sítích či platformě Dramox nebo vysílaných v České televizi.
Pandemie se dotkla i hospodaření
S ohledem na výrazný propad příjmů zapříčiněný omezením produkce se vedení divadla snažilo o co nejvýraznější snížení nákladů. „K úsporám došlo zejména snížením počtu plánovaných premiér, úsporou provozních nákladů a úsporou mzdových nákladů, kdy jsme šetřili především prostředky za přesčasovou práci a práci o víkendech,“ říká ředitel DJKT Martin Otava. Vzhledem ke snížení nákladů a díky navýšení provozní dotace Ministerstva kultury o 17 500 000 Kč oproti schválenému rozpočtu, nemuselo divadlo žádat zřizovatele o navýšení provozního příspěvku. Celkové náklady divadla byly rozpočtovány ve výši 319 558 000 Kč, s ohledem na vliv pandemie bylo k 31. prosinci 2020 vyčerpáno 278 731 000 Kč, tedy o 40 827 000 Kč méně.
„Hospodaření organizace bylo navázáno na opatření vlády proti šíření nemoci covid-19, kdy nebylo možné předvídat, kdy by mohlo dojít ke znovuotevření divadel. Museli jsme být stále připraveni na možné otevření,“ dodal Otava. Umělecká rada se shodla, že DJKT se během pandemie udrželo v dobré umělecké i hospodářské formě a ocenili nejen řadu on-line akcí, ale i aktivity nad rámec hlavní činnosti, například pořádání výstav. Členové umělecké rady také podpořili Martina Otavu v jeho úmyslu zkvalitnit prostor Nové scény elektroakustickým dozvukem a apelovali na bezodkladné dořešení tohoto problému.