Náměstek plzeňského primátora Pavel Šindelář (ODS) tento přístup uvítal. Povinnost odstraňovat černé stavby mají nyní obce s rozšířenou působností. Peníze na demolice ale pak starostům chybí třeba při opravě infrastruktury. Proto obce mnohdy dodatečně stavbu povolí.
„Tím, že to převezme státní správa, bude platit, že kdo začne načerno, tak mu bude stavba nekompromisně odstraněna,“ uvedla ministryně. Město oznámí stavbu nově vzniklé krajské státní stavební správě, jež zajistí výkon rozhodnutí. Po přijetí zákona by stát mohl bourat nepovolené stavby, které se začnou stavět po jeho po účinnosti, tedy podle předpokladů od roku 2021.
Plzeň roky hyzdí na hlavním příjezdu od Prahy, Rokycanské třídě, zdevastovaný sedmipodlažní objekt bývalého autosalonu Carimex a kanceláří, největší černá stavba ve městě, již se zhruba 20 let nepodařilo odstranit.
Podle Šindeláře obvykle v současnosti stavební úřad zahájí řízení o odstranění stavby a investor požádá o dodatečné povolení. Řízení o odstranění je pak zastaveno, než se rozhodne o dodatečném povolení.
„Do toho ještě v našem případě Carimexu padají žaloby. Nakonec to dopadne tak, že máte blízko centra stavbu, která je dlouhodobou ostudou Plzně,“ uvedl. Dodal, že v případě autosalonu jsou vlastnické žaloby po letech vyřešené, pozemky dál patří městu. „Řízení o dodatečném povolení stavby by mělo být také vyřešené a rozběhne se řízení o odstranění stavby,“ uvedl. Bude se týkat několik přístaveb a horních tří pater, které vznikly bez povolení.
„Neumím si technicky představit, že by město odstraňovalo část stavby na své náklady, ještě s vidinou toho, že to nikdy nevymůže,“ dodal technický náměstek primátora. Pokračuje exekuční řízení, objekt by tak po exekuci mohl změnit vlastníka.
čtk