"Otevřela se první část východního okruhu, která kapacitně tolik nepomohla, ale významně zklidnila okolí Boleveckého rybníka. Z rekreační oblasti se odvedlo obrovské množství aut," řekl Vozobule. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí na další etapy, poslední část by měla být hotová v roce 2033. Město stavbě pomáhá, například s výkupy pozemků. S ŘSD nedávno podepsalo dohodu o spolupráci na 14 stavbách, které by měly vzniknout v režii ŘSD do roku 2033.
"Na hlavních liniích máme intenzitu pořád stejnou. Upínáme se k okružním řešením na západě i na východě, jiná cesta není," řekl náměstek. Hodně pomáhá dálniční obchvat, kudy jezdí 60.000 aut denně v obou směrech. Nejvíce přetíženou je Karlovarská třída mezi lékařskou fakultou a poštou, kde denně projede více než 40.000 vozů, uvedl. Přetížená je také ulice U Prazdroje, kde se město domluvilo s ŘSD na vyhrazeném pruhu pro MHD ve směru na Doubravku uprostřed, kde byla rezerva pro tramvaj.
V MHD považuje Vozobule za největší úspěch novou tramvajovou trať na Borská pole z prosince 2019, první od roku 1990, od dokončení úseku do Bolevce. "Zároveň jsme zahájili přípravu stavby tratě na Vinice," uvedl. Město dále připravuje trolejbusovou trať na Severní předměstí, tedy elektrifikaci trasy, po níž teď jezdí autobusy 33 a 40.
Plzeň podle náměstka v posledních letech musí opravovat tramvajové koleje, které byly ve velmi špatném stavu a dlouho se na ně zapomínalo. "Soustředili jsme se na úseky, kde je nuceně snížená rychlost. Za čtyři roky jsme opravili Slovanskou, Skvrňanskou, Karlovarskou, Solní, teď začaly opravy Koterovské a Klatovské. Během pěti šesti let zbavíme síť všech problémů," uvedl.
MHD se po covidových propadech vrátila v červnu na 97 procent cestujících. "Zdražení nafty i dopravní politika města přivede další cestující do MHD. Veřejná doprava už je v takovém stavu, že má potenciál lákat dál," řekl Vozobule. Plzeňské dopravní podniky kupují moderní vozy, autobusy i trolejbusy už jsou kompletně nízkopodlažní. V MHD je podle Bosáka obslužnost dobrá.
Uzavření části Americké třídy v centru Plzně pro individuální automobilovou dopravu před rokem podle Vozobuleho zajistilo rychlejší a plynulejší průjezd vozů MHD. V okolních ulicích to nezpůsobilo problémy, jen v ulici U Trati se doprava zvýšila o 20 procent. Město hodlá ve zklidňování budoucího bulváru pokračovat. Připravuje také nové přechody pro pěší na křižovatkách u nádraží a U Jána.
Plzeň se teď hodně soustředí na cyklodopravu, ročně na ni dává desítky milionů. Podle Vozobuleho se třeba vybudovaly lávky v Koterově přes železnici a u Kamenného rybníka přes silnici. Město připravuje další na Rokycanské třídě a na silnici na Karlovy Vary. Cyklostezky vznikly kolem části východního okruhu, ve Studentské, Rodinné, Skrétově, Mohylové, Luční, Na Roudné, propojila se Chebská do Křimic, odkud teď povede do Malesic, a buduje se spojka u zoo podél ulice Pod Vinicemi, dále ze Zruče na Bílou Horu a rozšíření greenway u Radbuzy ke Škoda Sport Parku. "Greenways fungují při všech řekách a stále se je snažíme propojovat," uvedl. Město letos začalo mnohem více rozmísťovat stojany na kola.
Placené parkovací zóny se podle Vozobuleho letos rozšíří na celou centrální oblast. "Dá se dá tam normálně zaparkovat, což dřív nešlo," řekl. Řidičům pomáhá nová platební aplikace v mobilu pro všechny zóny. Po červencových svátcích najede do ostrého provozu záchytné parkoviště na jižním okraji Plzně v Kaplířově ulici s 320 místy. Další neformální odstavná plocha je na východě u Teska a u Baumaxu na Rokycanské. Město dále jedná s Olympií. Parkovací dům u Luny se začne stavět příští rok, projektují se u bazénu a na Světovaru.
čtk