Drama R. U.R. napsal Čapek v roce 1920, divadelní premiéru měla hra o rok později. Aby bylo sdělení hlavní myšlenky srozumitelné, autoři vědeckofantastické drama o stvoření umělé inteligence, která však převezme moc a ovládne lidi, upravili a seškrtali skoro celé třetí dějství. "Chceme ho přiblížit tak, aby byl pochopitelný i pro dnešní generaci. Původně se tam vyskytovaly i dost zastaralé výrazy. Zmizela slova jako kabelogram, kabelovat, která dnes nikomu nic neřeknou," uvedl dramaturg Vladimír Čepek.
Příběh hry se odehrává na ostrově, kde vědci stvoří homonkuly – roboty, které následně rozešlou do celého světa. Roboti s lidskou tváří nejprve přebírají za lidstvo veškerou práci, ovšem později si uvědomí svou sílu a chopí se moci. "R. U.R. je o tom, že čím víc se budeme starat o náš komfort, budeme chtít mít neustále nějaké zážitky, tak taky můžeme o lidství a o naši civilizaci přijít, protože přestaneme být ostražití, přestaneme se dokázat bránit a dáme strojům a umělé inteligenci mnohem větší váhu, než má mít," prohlásil režisér hry Filip Nuckolls.
V první činoherní premiéře této sezóny se představí vedle známých členů souboru, Jana Maléře, Apoleny Veldové, Andrey Mohylové, Michala Štěrby, Miloslava Krejsy, Marka Mikuláška a Vladimíra Pokorného, i nové posily souboru, a to Libor Stach, Martin Zahálka ml. a Simona Rejdová. Pro posledně jmenovanou to přitom bude premiéra na plzeňských divadelních prknech. A zároveň dost specifická. Rejdová si zahraje robota. "Je to poprvé na jevišti, co po mě nikdo nechce emoce. Jen poslouchám rozkazy, jsem naprogramována a dělám, co se mi řekne. Úskalí je v tom, najít hranici. Nebýt úplně robotická," uvedla Simona Rejdová.