Důvodem je podle Lucie Rohlíkové z katedry výpočetní a didaktické techniky malá povědomost o oboru jako o alternativě k technickým disciplínám i fakt, že zájemci zatím více směřují na odborné fakulty a jdou pak pracovat jako vývojáři, kde si vydělají mnohem více než jako učitelé. O absolventy učitelství informatiky je podle Rohlíkové v regionu velký zájem. "Uplatnění najdou jako učitelé, koordinátoři ICT (informační a komunikační technologie), specialisté na e-learning i jako lektoři digitálních dovedností, například ve firmách, které potřebují zaměstnance vzdělávat v technologiích," řekla.
V celém světě se proměňuje výuka směrem k většímu důrazu na digitální gramotnost a rozvoj informatického myšlení. "Vybavili jsme se za tři roky nejmodernější technikou, jako jsou robotické hračky, stavebnice, brýle pro virtuální realitu, a vyučujeme podle nejnovějších trendů. Zapojili jsme se do velkých republikových projektů zaměřených na přípravu nových učebnic, digitálních vzdělávacích materiálů a kurzů," uvedla.
Ve školách v kraji chybí desítky učitelů informatiky. Nahrazují je inženýři a technici, kteří často neučí novinky. "V dnešní době je problém s motivací žáků, aby naslouchali a brali výuku jako smysluplnou. Hodina musí být dobře připravena, aby to žáky bavilo, aby se něco naučili. Profesionální učitel má vyšší šanci připravit kvalitní výuku," uvedla Rohlíková. Pedagogická fakulta podle ní ukáže techniku z trochu jiné stránky, z té propojené se společenskovědními obory.
V základních školách se učí předmět ICT jen hodinu týdně během některého ročníku prvního i druhého stupně. Informatiku jako předmět rámcový vzdělávací program z roku 2004 nezná, ale po tlaku z praxe se připravuje jeho revize. "Výuka digitálních dovedností se musí posunout," řekla Rohlíková. Podle doktoranda fakulty Tomáše Průchy, který se na stáži na univerzitě v Michiganu věnoval přípravě učitelů informatiky, řeší jejich nedostatek na všech stupních škol řada zemí kromě Izraele.
Na bakalářský obor informatika ve vzdělávání na ZČU nastoupilo letos 20 studentů, ale na magisterský jen sedm. "Bylo by jich potřeba mnohem více, většina škol je poptává," řekla Rohlíková. Dostanou široký technický základ a díky interdisciplinární výuce si mohou vybrat blok předmětů na technické fakultě aplikovaných věd a druhý na pedagogické.