Ačkoliv se v začátcích uvažovalo také o využití letadel, výhody vrtulníku pro Leteckou záchrannou službu nakonec převážily. Může přistát prakticky kdekoliv, let po přímce a vyšší cestovní rychlost oproti cestě po zemi proces záchrany výrazně urychlí.
Počátky letecké záchranné služby na západě Čech jsou z července 1990, kdy se začalo létat na stroji Mi - 2, tehdy ještě pod státním podnikem Slov-Air z letiště ve Sklářích u Mariánských Lázní se zdravotníky z nemocnice v Plané. O vznik letecké záchranky se zasadil tehdejší primář ARO nemocnice v Plané Petr Hora. "Pak jsme jako personál přešli pod armádu a od 1. května 1991 se létalo z letiště z Líní kompletně jako vojenská posádka. Byla to první klasická letecká záchranná služba v režii armády, před tím létala jen posádka z Bechyně se sekundárními transporty," řekl lékař Michal Mareček, který pracuje v Líních od začátku letecké záchranky a v letech 2007 až 2016 ji také velel.
Vojenské záchranáře v Líních nahradil na jeden rok soukromník, poté ho na jaře 1998 vystřídala krátce policie, od 1. května 1998 se ale zpět na tamní vojenské letiště vrátila armádní letecká záchranka již s vrtulníky Sokol W-3A. Od té doby pomáhá obyvatelům západních Čech bez přerušení.