Část Americké třídy se pro řidiče osobních aut uzavřela 23. srpna 2021. Motoristé od té doby nemohou projet od Škroupovy ulice po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Do uzavřených částí Americké je povolen vjezd pouze vozům MHD, cyklistům, taxi, vozidlům IZS, zásobování a místní obsluze. Podle primátora Plzně Romana Zarzyckého (ANO) byl režim na Americké třídě tématem, na kterém se názory stran v koalici významně rozcházely. "Proto si velmi vážím toho, že jsme se dokázali domluvit. Finální řešení vnímám pozitivně. Připravujeme k němu celou řadu dalších kroků, u kterých věřím, že potěší chodce i řidiče,“ řekl Zarzycký.
Náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN) vidí pozitivum dohody o Americké v tom, že zůstane naplněn hlavní cíl předloni zavedeného opatření, a sice upřednostnění veřejné dopravy na Americké. „Jakkoli vnímám hlasy řidičů i některých kolegů v koalici, kteří omezení aut kritizovali, jsem rád, že vyslyšeli mé argumenty o tom, že po uzavření Americké se zde MHD přestala zpožďovat, veřejná doprava je zde rychlejší, v důsledku levnější, z čehož profitují desítky tisíc lidí, kteří tudy denně autobusy a trolejbusy projíždějí,“ řekl Aleš Tolar. K úplnému znovuotevření Americké nevidí důvod ani na straně řidičů aut. „Z denního sledování provozu vychází, že s omezením se již naučili žít a využívat objízdných tras. Kvůli uzavřené Americké tak žádné kolapsy nevznikají,“ řekl náměstek pro dopravu. Noční otevření dopravy přijal, protože nebude mít negativní vliv na MHD.
Právě noční otevření ulice kvituje radní pro bezpečnost Jiří Winkelhöfer (PRO Plzeň). Slibuje si od toho pozitivní vliv na vyšší bezpečnost. „Neutěšenou situaci v noci na Americké se snažíme řešit posílením policie a pozitivní vliv lze očekávat i od toho, že se zde zvýší v noci automobilový provoz,“ řekl Jiří Winkelhöfer.
“Pro Piráty je prioritou co nejlepší průjezdnost MHD. Jsem rád, že výsledný koaliční návrh naše požadavky splňuje. Jednotlivé investice budeme připravovat v maximální součinnosti s dalšími stranami tak, aby všechny změny proběhly hladce,” uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Součástí kompromisní dohody o Americké je i to, že přes den bude v ulici efektivnější způsob postihování hříšníků porušujících omezení díky instalování kamerového systému s videoanalýzou projíždějících vozidel.
Zástupci koaliční stran se rovněž dohodli, že bude pokračovat příprava projektu stavební úpravy Americké třídy spočívající ve zrušení zastávkových zálivů, zmenšení šíře vozovky ve prospěch chodníků a ozelenění ulice. Realizována by měla být v letech 2024-2025. Teprve následně po provedení stavební úpravy bude znovu posouzen dopravní režim s ohledem na jeho vliv na MHD, bude zváženo případné rozšíření časové výjimky zákazu vjezdu aut i mimo noční hodiny na víkendy či části všedního dne, ale s potřebou nadále v úseku upřednostňovat a zachovávat především plynulost veřejné dopravy v době dopravních špiček.
Kromě tématu Americké koalice na plzeňské radnici v těchto dnech uzavírá jednání i o dalších cílech společného vedení města v započatém volebním období 2022-2026. Budou obsahem programového prohlášení, které se koalice zavázala zveřejnit nejpozději do konce února letošního roku.