Podle plzeňského primátora Pavla Šindeláře bylo rozhodnutí o uzavření části Americké ulice pro individuální automobilovou dopravu krok správným směrem. "Denně využívá spoje městské hromadné dopravy po Americké 24 tisíc cestujících, projede tudy 1200 spojů a další vozy linkové dopravy. Pro všechny cestující jsme zajistili rychlejší průjezd touto lokalitou," podotkl.
Americká ulice je klíčová pro obsluhu všech částí Plzně, projíždí tudy 12 linek MHD a představuje hlavní spojnici Klatovské třídy a hlavního vlakového nádraží včetně autobusového terminálu. "Víme z dlouhodobých průzkumů, že pro cestující je nejdůležitější časový faktor, jestli vozy jezdí na čas, jak dlouho trvá přestup a samotná jízda. Americká třída je největší průlom z hlediska změny kvality časových faktorů v MHD v tomto století. Je to radikální změna. Ještě před třemi roky byly situace, kdy jste jeli od Hlavního vlakového nádraží k zastávce U Práce 16 minut," popsal vedoucí dopravního oddělení PMDP Jiří Kohout.
Kromě zrychlení dopravy na Americké podařilo významně snížit hluk a exhalace. "Na zastávce v horní části Americké vystoupí a nastoupí 35 tisíc lidí denně, další tisíce chodců tudy procházejí. Provoz linek MHD je efektivnější, došlo k úspoře čtyř vozů a šesti řidičů a celkem se ušetřilo 100 hodin času denně," dodal náměstek pro životní prostředí Michal Vozobule.
Kolaps nenastal, říká studie. Město plánuje další vylepšení
Podle průzkumů projíždělo v roce 2021 Americkou až 13 tisíc aut denně. Po jejím uzavření v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce kolaps dopravy nenastal. V ulici U Trati přibyla jen pětina aut a jejich průměrná rychlost tam poklesla ze 47 km/h na 44 km/h. U Rychtářky projíždí jen o tři procenta aut víc oproti období před uzavřením Americké.
Dalším krokem by mělo být upravení Americké tak, aby podpořila její oživení a atraktivitu, počítá s dalším zlepšením podmínek pro pěší. Odstranění nyní již přebytečných odbočovacích pruhů na rohu se Škroupovou ulicí umožní rozšířit chodníky a dosadit chybějící stromy. Ke zkvalitnění veřejných prostranství dojde i v okolí trolejbusových zastávek, kde bude možné na úkor vozovky rozšířit chodníky a vysunout nástupiště. To také usnadní podmínky pro umístění předzahrádek a podpoří místní podnikatele.
Další oživení přinese revitalizace spodní části Americké třídy, dostavba chybějících bloků a širší nabídka obchodů a služeb. Nutná obsluha automobilovou dopravou se má zajišťovat vždy nejbližším napojením na vnitřní městský okruh, nikoli projížděním aut skrz centrum. Wilsonův most má také sloužit především pěším, cyklistům a prostředkům veřejné dopravy. "Nechci teď ale říkat, zda bude po mostě jednosměrný provoz nebo bude průjezd zakázán oběma směry. To je otázka debat, které by mohly probíhat příští rok," dodal Vozobule.